Sluta snacka i moBILen

Robert Collin: Samtalet är problemet - inte själva telefonen

MOTOR

I över två år har Aftonbladets Robert Collin kämpat MOT ett mobiltelefon-förbud i bil.

Nu ger Vägverket honom rätt: det är inte telefonen - utan den som snackar som är farlig:

Alla har sett vinglande bilförare med telefonen i örat. Många tror att bilisterna vinglar för att de släppt ratten med ena handen, och kräver hands-free-utrustning för att komma tillrätta med problemet. Och mycket riktigt har de flesta länder i Europa infört hands-free-krav de senaste åren.

Folk släpper ratten

Jag har aldrig trott att det är så enkelt. I alla tider har folk släppt ratten med ena handen för att klia sig i huvudet, peta näsan eller byta kanal på stereon. Utan att vingla runt som druckna på vägen. Så det måste vara något annat.

Jag har i ett par års tid i denna tidning, i tv-soffor och i radion envist och ganska ensam hävdat att det är själva samtalet som är problemet. Folk pratar så att de glömmer bort att köra bil.

Till slut gav riksdagen Vägverket i uppdrag att utreda saken. Nu är utredningen från Väg- och trafikinstitutet i Linköping klar. Det visar sig att det till och med är ännu farligare att prata om telefonen har hands free, för då invaggas föraren i en falsk säkerhet. De länder som infört hands free-krav kommer att få en svår baksmälla.

Mitt motförslag till en speciallagstiftning för mobilsamtal i bilen har varit att damma av den gamla fina, men sällan använda, lagen om vårdslöshet i trafik. Lagen passar för alla typer av vårdslöshet och att prata i telefon så att man glömmer bort att köra är ingenting annat än nonchalant, slarvigt, eller just vårdslöst.

Dömas för vårdslöshet

Och nu kommer det förslaget även från Vägverket; den som pratar i mobilen och orsakar en olycka ska kunna dömas för vårdslöshet i trafik.

En alldeles utmärkt idé som bör stämma telefonerande bilister med dålig simultankapacitet till eftertanke.

Robert Collin