"De franska bilarna lockar mest"

1 av 3 | Foto: AP
Alfa Romeo visar upp sin nya modell 147 på mässans första dag i Paris.
MOTOR

Småbilarna blir rymligare och säkrare.

Bilarna blir billigare - eller lyxigt dyra.

Aftonbladets motorjournalist svarare på läsarnas frågor om trenderna på Paris bilsalong.

Robert Collin säger: Hej, välkomna till Paris. Nu har jag gått runt här i timmar. Jag började i onsdags, redan när de började bygga. I går var det den stora premiären och idag är det ännu mera journalister här. I morgon öppnar mässan för allmänheten. Välkomna med frågor. Nu kör vi.

anna säger: Vilken bil är den största publikmagneten på salongen?

Robert Collin säger: Det är förstås de franska bilarna som drar mest. Kanske är det Peugeots läckra sportbil med V12:a som lockar mest.

CrazyBunny säger: Har Volvo några nyheter med på mässan??

Robert Collin säger: Det är ett mellanår för både Volvo och Saab. Volvo visar sin alldeles nya V8 i XC90, en motor avsedd för Amerika.

gurra säger: Kan man ana några nya trender på bilmarknaden i år?

Robert Collin säger: De riktigt små bilarna blir allt rymligare och säkrare. Dessutom roligare att titta på. Peugeot visar 1007 och Renault sin Modus.

miss t säger: Hur går det med bilar med alternativa bränslekällor? Eller såna som drar lite soppa?

Robert Collin säger: Inget vidare. Men BMW visar en prototyp med V12:a och vätgasdrift. Den har just klarat 302 kilometer i timmen.

Trebarnsfar säger: Hej. Hur ser det ut med säkerheten hos de nya modellerna?

Robert Collin säger: Kanonbra. Fransmännen är nästan världsledande i säkerhet numera.

Kjelle-man säger: Robban, handen på hjärtat, vilken är den fräckaste bilen du vet?

Robert Collin säger: Nissan 350Z är riktigt ruggigt bra. Här i Paris står cabriolet-versionen som kommer till Sverige i vår.

Shune säger: Får ni någonsin provköra bilarna som visas på mässan?

Robert Collin säger: Aldrig. I alla fall nästan aldrig. Det brukar dröja några veckor eller nån månad innan vi får köra.

Nikola säger: kan man se nyheterna från parissalongen på nätet och finns det nån hemsida på nätet man kan se från parissalongen

Robert Collin säger: Hemsidan heter mondial-automobile.com, men volvocars.fr har en jätteläcker sajt. Klicka på bilsalongen och du kan prata direkt med några cybervärdinnor som visar det du vill se i Volvos monter i realtid.

Pierre säger: Vilken status har Volvo och Saab internationellt just nu?

Robert Collin säger: Volvo är jättestarkt, president Chirac var i Volvomontern i morse och tittade. Fast han var ju hos många andra också förstås. Saab har stora problem.

säger: vilken är den schysstaste cabben på mässan?

Robert Collin säger: Nissan 350Z. Men Saabcabben står sig riktigt bra och är marknadsledande i många länder.

Sustanon säger: Vilken bil från USA fick mest hade mest uppmärksamhet?

Robert Collin säger: Jänkarna håller mycket låg profil här i Paris.

Kjelle-man säger: Hur presenteras bilarna på mässan? Är det fortfarande väloljade tjejer med minimala bikinis?

Robert Collin säger: Ja, det är jättepinsamt hos en del tillverkare. Italienarna har spinkiga lättklädda flickor som åmar sig över motorhuvarna. De har skyhöga klackar och sitter och gråter på toaletten över ömmande fötter. Hos Volvo och Saab är det präktigt helylle. Inga klackar inga urringade bröst.

Kalle säger: Vad är egentligen bilmässans funktion, förutom att göra reklam för bilarna då?

Robert Collin säger: Det är bara det.

uno säger: hur är det med dom stora italienska montrarna några nyheter och är dom lika stroppiga där som på stockholms mässan med rep runt sina bilar

Robert Collin säger: Ferrari Ferdinand 430 är väl största nyheten, egentligen en facelift av 360 Modena. På pressdagarna finns det inga rep, men jag gissar att de spänns upp i morgon när allmänheten kommer.

Murre-Mats säger: Vilka står för årets stora överraskning på mässan?

Robert Collin säger: Ärligt talat, här finns inga stora överraskningar. Största överraskningen för mig var nog att Saab inte visar den nya V6:an till 9-3 förrän i Genève i vår.

Linda säger: Apropå Kalles fråga, är inte mässan också ett sätt för biltillverkarna att testa prototyper på publik?

Robert Collin säger: Jo, det har du rätt i. Många tillverkare ställer ut konceptbilar och kollar publikens reaktioner innan de bestämmer sig för produktion.

säger: Går trenden mot dyrare eller billigare bilar?

Robert Collin säger: Billigare och dyrare. Spännvidden blir större. Renault tänker ju sälja en bil för 75 000 kronor, medan Mercedes har lyxmodeller för flera miljoner.

Stoffe säger: Tjena Robert, vad har du för förväntningar på den nya passaten som kommer nästa år?

Robert Collin säger: Inga speciella. Den blir nog bra.

Danne säger: -Visade Volvo upp nya C70?

Robert Collin säger: Nej. Den väntar vi på för fullt. Jag har hört att de har lite problem med nya plåt-cabben som ska vara tre-delad, vilket är unikt. Den visas nog i Genève i vår.

Nikola säger: finns nya Audi A4 där på salongen och nya Bmw 3serien och Mercedes nya CLS

Robert Collin säger: Ingen 3-serie i sikte. Det andra står här.

Linda säger: Borde inte ni journalister överösas med reklamprylar på de här mässorna? Vad är det bästa du fått med dig hem?

Robert Collin säger: Renault delar ut en liten dragväska som man kan samla broschyrer i, den tog jag inte. I övrigt har jag inte ens blivit erbjuden en kulspetspenna. Däremot hade Volvo ett jättepartaj på Champs Elyssées i onsdags kväll. "Alla" franska kändisar var där, skvallertidningarna, svensk DJ, löjrom och renfilé. Och svenska björkar ute på gatan. Därifrån gick alla med en liten Orreforsvas. Nu åker jag hem, i turistklass. Läs mer om mässan i bilagan på lördag om en vecka.

aftonbladet.se