Dagens namn: Adam
Årets bästa sajt. Årets nyhetssajt. Årets Dagstidning digitalt.
Startsidan / Bil

Importera bilen själv från USA

Billigare än någonsin - nu är det köpläge för jänkare

Den billiga dollarn betyder inte bara att det är kul att shoppa i New York.

Nu har det dessutom blivit köpläge för jänkarbilar.

Volvos lyxjeep XC90 kostar 47.000 dollar (cirka 325.000 kronor) i USA. Även efter frakt, tull, moms, besiktning med mera stannar kostnaden körklar i Sverige på 470.000 enligt Aftonbladets beräkning. Besparingen blir därmed 127.000 jämfört med att köpa den hemma i Sverige, till marknadspriset 598.000 kronor. Volvos lyxjeep XC90 kostar 47.000 dollar (cirka 325.000 kronor) i USA. Även efter frakt, tull, moms, besiktning med mera stannar kostnaden körklar i Sverige på 470.000 enligt Aftonbladets beräkning. Besparingen blir därmed 127.000 jämfört med att köpa den hemma i Sverige, till marknadspriset 598.000 kronor. Foto: ROBERT WICZKOWSKI

Amerikanska sportbilar och stadsjeepar har prislappar som kan locka vem som helst att fundera på privatimport. Men kan man själv köpa bil i USA? Jo, men det är inte helt enkelt.

Corvette, Mustang, Viper... för många finns drömbilen i USA. Och med dagens låga dollarkurs är det billigare än någonsin tidigare att förverkliga drömmen. Kursraset betyder att priset på flera amerikanska bilmodeller sjunkit mer än 100000 kronor på hemmamarknaden sedan 2001, sett ur ett svenskt perspektiv.

Gigantisk marknad

Varje år säljs det omkring 16 miljoner nya personbilar, pickuper och stadsjeepar i USA. Och bilarna byts ofta. Det ger en gigantisk marknad med bättre begagnade bilar.

Att köpa bil i USA är ändå inte lika lätt inom EU. En komplikation är avståndet, även om internet underlättar. Som spekulant har du hundratals sajter med hur många nya och begagnade bilar som helst. Det handlar mest om att ha tid att leta.

Om du anlitar ett importföretag blir allt enklare. De har egna kontakter i USA och hittar därför specialmodeller innan dessa annonseras ut.

Via proffsens kanaler är det lättare att hitta bilen om man har speciella önskemål om färg, klädsel, motor eller lyxutrustning.

En skillnad mot direktimport från EU är att nya bilar som tas in från USA (och Kanada) saknar fabriksgaranti. Det kan bli dyrt om ett fel som i USA leder till att fabriken återkallar bilen. En svensk generalagent tar i regel inget ansvar för en privatimporterad bil i ett sådant fall.

Eftersom försäkringsbolagen är motvilliga när det gäller maskinförsäkring på USA-importer, är det ett skäl att vända sig till en specialist på bilimport. Seriösa företag erbjuder en garanti för nya eller nästan nya bilar som motsvarar fabriksgarantin. Garantitiden är minst ett år, ofta tre och i vissa fall fem år.

Den garantin utgör en del av det högre pris som importföretaget tar ut. Men beskyllningen att direktimportörerna är lika dyra som märkeshandeln stämmer förstås inte.

Trots att man (hos en del märken) går miste om vagnskadegarantin, som är en svensk företeelse, blir USA-bilen ofta tiotusentals kronor billigare hos importfirman. Fast merkostnaden blir 5000 kronor per år under tre år som helförsäkringen kostar extra.

Jämför försäkringsbolag

Försäkringen, ja. Den kan också vara besvärlig. Vissa bolag är kinkiga, bli inte förvånad om det krävs att du byter startspärren och etsar in bilnumret i glasrutorna. Det är bolagen noga med om bilen kommit till Sverige via EU. Och det är ju möjligt att du hittat en USA-bil någonstans i Europa.

Men det verkligt fantastiska urvalet finns där borta i världens största billand. Det är bara att börja leta nu.

Björn Bergman (bil@aftonbladet.se)

Visa fler