Här är en ny supeRklass

Sportig, lyxig, rymlig, dyr...

1 av 4
En fullvuxen bil med långresekomfort av högsta klass, så beskriver Mercedes nya R-klassen.
MOTOR

Sedanen är på väg ut.

Här är den nya trenden.

Sport, lyx och kombi. Eller om man så vill: Mercedes R-klass.

I begynnelsen bestod bilen av motorhuv, passagerarkupé och bagageutrymme. Tre lådor, helt skilda från varandra. Principen lever kvar än hos huvudmodellerna från de tyska premiummärkena.

Men nu hotas den klassiska sedanen. Nya bilmodeller konstrueras för att erbjuda mer när det gäller lastmöjlighet, komfort, framkomlighet och körkänsla. Ett typexempel är Mercedes nya R-klass - en lyxbil som samtidigt vill vara limousin, familjebuss, stadsjeep och sportbil. Audi och BMW hänger på i samma nisch.

Mercedes kallar gärna R-klassen för Grand Sports Tourer, som den hette som konceptbil redan 2002. Detta eftersom man menar att det är en storartad långfärdsbil med sportiga egenskaper.

En rejäl kombi

R-klass är en stor bil, 516 cm lång, och den rymmer upp till sex vuxna och har exceptionellt generösa benutrymmen. Trots de slanka linjerna fungerar den som en rejäl kombi, och fälls de fyra bakre stolarna ner, får man drygt två kubikmeters lastvolym.

Men R-klass är i första hand en luxuös långfärdsbil med åkkomfort i toppklass. Fåtöljerna i andra raden är skjutbara, har ställbart ryggstöd och dubbla armstöd. Klimatsystemet är mycket sofistikerat och luftfjädring är standard.

Och givetvis finns dvd-spelare att köpa till, kombinerad med bildskärmar i framsätenas ryggstöd. Till valbara komfortdetaljer hör också ett panoramaglastak, liksom elektriskt manövrerad baklucka med fjärrkontroll.

Starka motorer

R-klass är fyrhjulsdriven och delar många chassikomponenter med terrängbilen M-klass. Modellerna ska byggas parallellt i samma fabrik i Alabama i USA.

Motorprogrammet består av V6:or och V8:or mellan 224 och 306 hästkrafter. Med den starkaste accelererar R-klass 0-100 km/tim på 6,9 sekunder. Toppfart 240 km/tim.

Några priser har inte meddelats, men räkna med att billigaste R-klass kostar strax under halvmiljonen i svenska pengar.

Tillverkningen börjar i höst och försäljningen i Europa startar våren 2006.