Saab årets säkraste bil

Men ingen bilstol skyddar tillräckligt bra mot pisksnärtsskada

Här sitter du säkert Saab 9-5 och 9-3 är de säkraste bilmodellerna, visar Folksams undersökning.
Foto: SAAB
Här sitter du säkert Saab 9-5 och 9-3 är de säkraste bilmodellerna, visar Folksams undersökning.
MOTOR

Risken att dö i en olycka med moderna bilar har minskat med 90 procent under de senaste tio åren.

Bilsäkerheten har ökat dramatiskt och ännu syns inga tecken på avmattning.

Bilstolarna är fortfarande ett problem, ingen klarar av att helt skydda mot pisksnärtsdskada.

Det visar en ny undersökning som försäkringsbolaget Folksam presenterade på torsdagen.

I den tionde upplagan av rapporten Hur säker är bilen? framgår att Saab 9-5 och 9-3 är de säkraste bilmodellerna. Men konkurrensen är hård i toppen; även Volvo V70 och S70, Mitsubishi Carisma, Ford Mondeo och Audi A6 får höga säkerhetsbetyg.

Folksams motivering:

"I årets lista är Saab 9–5 och Saab 9–3 (98–03) de bilar som fått bästa resultat. Båda modellerna är utrustade med effektiva skyddsystem för vanliga och svåra personskador som skall-, ben- och nackskador. De har bland annat effektiva whiplashskydd som har stor betydelse eftersom det är den vanligaste skadan vid en krock."

2 000 invalidiserade varje år

Omkring 2 000 personer blir invalidiserade av pisksnärtsskador varje år.

Just bilstolarnas förmåga att skydda mot pisksnärtsskada har Folksam testat tillsammans med Vägverket i en serie krockprov.

Även om en allmän förbättring skett de senaste åren finns det ingen bilstol av de testade som når upp till högsta säkerhetsklassen.

De nya proven bygger vidare på de resultat som man presenterade 2003 och 2004. Då testades 13 respektive 14 bilstolars skyddande förmåga testades.

Ingen stol i den nya testserien var tillräckligt bra för att placeras i den säkraste klassen. Men flera kom i närheten.

De bästa stolarna den här gången kommer från Audi (A6), Renault (Modus) och Skoda (Octavia).

Sämst var Mercedes nya A-klass, som ändå är utrustad med aktivt nackskydd.

En analys visar att antalet skador skulle minska med hälften om alla tillverkare hade skyddssystem i nivå med de bästa.

Om alla köpte bilar i den högre säkerhetsklassen skulle antalet döda och invalidiserade i bilolyckor minska med 30 procent, enligt Folksams forskningschef Anders Kullgren.

Bland de bilar som Folksam anser minst säkra finns Renault Twingo och Citroën AX.

Simone Söderhjelm, TT