”Jeepar är skrytbilar”

Därför vill politikerna stoppa bilarna i stan

1 av 3
MOTOR

Rör inte min stadsjeep!

Egenföretagaren Claes Johansson är upprörd över Stockholmspolitikernas förslag att försöka stoppa de populära SUV:arna.

- Det är löjligt. Det finns inga säkrare bilar än stadsjeepar.

Själv är Claes ägare till en Chevrolet Tahoe.

I tisdags fattade gatu- och fastighetsnämnden i Stockholm det historiska beslutet att utreda om man kan definiera vad en stadsjeep är.

Lyckas det vill politikerna gå vidare - och undersöka om jeeparna kan begränsas i innerstadstrafiken. Aldrig tidigare har man försökt stoppa en grupp personbilar från att köra på gatorna.

Stadsjeepar, eller SUV:ar (Sport Utility Vehicle), anses av kritikerna vara både skadliga för miljön och farliga för andra trafikanter, särskilt fotgängare och cyklister.

V fick stöd av s

På flera håll i världen har man redan infört eller vill införa restriktioner mot stadsjeeparna. Vänsterpartiet har fått stöd av socialdemokraterna och miljöpartiet för ett förslag om att göra samma sak i Stockholm.

-Stadsjeeparna släpper ut mycket mer koldioxid än andra personbilar och är livsfarliga för den som blir påkörd, säger Ann-Marie Strömberg (v), som lagt förslaget.

- Dessutom riskerar parkerade jeepar att störa gående och cyklister eftersom bilarna är så stora och breda.

"Fyller ingen funktion"

Nämndens ordförande Leif Rönngren (s) försvarar beslutet med miljö- och trafiksäkerhetsskäl.

- Stadsjeeparna är miljöbovar som inte fyller någon funktion alls i innerstaden. De är rena skrytbilarna.

Beslutet möter hård kritik från oppositionen.

- Det är ett skämt, säger Petter Lindfors (m). Nästa steg är väl att försöka förbjuda människor att äta en viss sorts mat.

Så kan nya regler bli i Stockholm

Så skulle stadsjeeparna kunna stoppas i Stockholm:

Så gör man i andra städer

De kallas stadsjeepar

Sven-Anders Eriksson