Samtliga hyrsläp var felaktiga

Stor razzia i Västerås - inte ett enda hyrsläp var felfritt

MOTOR

Inte ett enda hyrsläp klarade polisens kontroll felfritt.

Några hade direkt livsfarliga brister.

Razzian gjordes i går kväll av polisen i Västerås - som kallar resultatet skrämmande.

Polisinspektörerna valde på torsdagskvällen slumpvis ut fem bemannande bensinstationer i Västerås för en flygande inspektion av hyrsläp.

Inte ett enda av de sammanlagt 31 släpen klarade besiktningingen felfritt.

En tredjedel fick körförbud direkt eftersom de helt saknade bromsar.

Femton hade så svåra brister att de måste åtgärdas på verkstad.

- Det är skrämmande. Dels för att samtliga 31 släp som vi kontrollerade blev underkända. Men också för att det var så nya vagnar, säger Ulf Palm, informationsansvarig vid polisen i Västerås.

Välkända märken

- Av de 31 ekipage vi kontrollerade var det 26 som antingen fick körförbud eller måste åtgärdas på verkstad. Det tycker vi är mycket.

- Macken har ju ansvar att hyra ut något som är trafiksäkert. Man betalar ju för en fullgod vara.

Det anmärkningsvärda resultatet kan leda till att fler polisdistrikt beslutar om hyrsläpskontroller.

- När vi fick reda på hur illa det var sa vi att det säkert finns anledning att göra fler tester på uthyrningssläp i länet. Och varför skulle det vara speciellt illa i Västmanland, säger Ulf Palm.

Enligt polisen var samtliga släp av välkända märken - Sävsjösläpet och Trailergruppen årsmodell 2000-2005. De flesta var så nya att de aldrig varit inne på en ordinarie besiktning och skulle inte in på kontrollbesiktning förrän 2006-2008.

Stora bolag

De fem stationer som kontrollerades i Västerås tillhörde bolagen OK-Q8, Preem, Statoil eller Shell.

På OK-Q8 tar man larmet på stort allvar.

- Om det är så här illa måste vi definitivt kommunicera det här i hela vårt nät av hyrbilsstationer. Även om det inte hänt överallt så måste vi med tydlighet tala om vad som gäller, säger PM Sjögrim, ansvarig för bland annat hyrbilar och släp vid OK-Q8.

- Kunderna drabbas och det kan ju dessutom vara trafikfarligt.

Han säger att reglerna inom OK-Q8 är glasklara.

OK ser över rutinerna

- Det åligger stationscheferna att se till att fordon är trafikdugliga. Man får inte hyra ut ett släp som har någon defekt även om det skulle vara det absolut sista och folk vill hyra det.

Med anledning av razzian i Västerås kommer OK-Q8 nu centralt att se om man kan förbättra rutinerna.

Skulle en kund bli stående efter en flygande besiktning vid vägen lovar OK-Q8 att göra att för att lösa problemet.

- Det har hänt någon enstaka gång. I något fall har vi kört ut ett nytt släp. Går det inte att lösa så kommer vi att göra allt för att ersätta kunden för kostnader och besvär.

På Shell säger man att bara mindre fel upptäcktes. En vagn saknade fungerande bromsljus. Fyra andra släp hade vad man kallar mindre fel.

- Kontroller sker regelbundet. De fel som hittades ska åtgärdas, säger Shells informationschef Martin von Arronet.

Han försäkrar att alla hyrsläp rutinmässigt ska kontrolleras innan kunden får köra iväg.

Preem har valt att leasa alla släpvagnar man hyr ut för att hålla vagnparken ny.

- Det är inte acceptabelt att det finns anmärkningar på våra kärror, säger Thomas Ögren, pressansvarig vid Preem.

- Vi måste se över våra rutiner helt klart. Vagnarna ska vara klanderfria när vi hyr ut dem.

Samtliga hyrsläp vid de tillfrågade bolagen har en egen trafikskadeförsäkring som täcker eventuella skador om vagnen skulle bli orsak till en olycka.

Aftonbladet.se har sökt övriga bolag för en kommentar.

Caroline Olsson