”Bilen är deras dödliga vapen”

Om män kör som kvinnor kan dödstalen halveras hävdar riksdagskvinna

TRAFIKFARLIGA ”Trafikens kultur är skapad av män för män. Det är accepterat att män tar större risker”, säger riksdagsledamoten Karin Svensson Smith. I olyckan utanför Vårby överlevde samtliga inblandade. Två personer i bilen var onyktra och båda sade sig ha kört bilen.
Foto: OLOF ELFVERSON
TRAFIKFARLIGA ”Trafikens kultur är skapad av män för män. Det är accepterat att män tar större risker”, säger riksdagsledamoten Karin Svensson Smith. I olyckan utanför Vårby överlevde samtliga inblandade. Två personer i bilen var onyktra och båda sade sig ha kört bilen.
MOTOR

Män kör för fort. Utan bälte. Och onyktra.

Riksdagsledamoten Karin Svensson Smith (mp) rasar mot machostilen:

- Bilen är männens mest dödliga vapen. Den kvinnliga trafikdöden är en hittills osynlig del av mäns strukturella våld mot kvinnor.

Kvinnor drabbas oftare av pisksnärtsskador än män. Bilarna är byggda för att skydda män.

Karin Svensson Smith (mp), ledamot i riksdagens trafikutskott.
Foto: TOMMY MARDELL
Karin Svensson Smith (mp), ledamot i riksdagens trafikutskott.

Karin Svensson Smith, ledamot i riksdagens trafikutskott, menar att bildödandet till skillnad från annat kvinnovåld inte är avsiktligt, men att orsakerna är desamma.

Får medhåll från NTF

- Trafikens kultur är skapad av män för män. Det är accepterat att män tar större risker.

- Hälften av dödsfallen i trafiken skulle undvikas om män betedde sig som kvinnor.

Och hon får medhåll av NTF.

- Män tar större risker. De kör på kvinnor och har kvinnor som passagerare. Det är klart att man kan säga att de dödar kvinnor, även om det inte är avsiktligt, säger Gunnar Karlsson, trafiksäkerhetschef på NTF.

- Det finns tre beteenden som betyder väldigt, väldigt mycket för trafiksäkerheten. Det är att vara nykter, spänna på sig bältet och aldrig köra fortare än vad som står på skylten, säger han.

Machokulturen bidrar

Männen är betydligt sämre än kvinnorna på samtliga tre beteenden.

- Om män körde lika säkert som kvinnor så skulle dödstalen kunna halveras, säger Gunnar Karlsson.

Karin Svensson Smith menar att männens machokultur där dyra, snabba och stora bilar är status

bidrar till dödandet.

- Män vill ha jeepar med stora fronter som passar om man kör på savannen och ska möta vilda djur. Men i Sverige har sådana bilar bara ihjäl oskyldiga cyklister.

Hon tycker även att motortidningar och bilreklam trissar upp mäns dåliga attityd.

Högre straff

- Oskyldiga människor drabbas av männens bilkörning. Det kan vara unga tjejer som åker med killar som har druckit för mycket, eller pensionärer som blir påkörda när de är ute och går, säger Karin Svensson Smith.

Förutom attitydförändringar tror hon på högre straff:

- I dag ger det högre straff att köra ihjäl en varg än ett barn. Så kan vi inte ha det, säger Karin Svensson Smith.

Så farliga är män i trafiken

529 dog 2003

Läs mer

Mejla in

Karin Östman