”Vi gör krockskydd även för kvinnor”

MOTOR

Bilindustrin måste anpassa säkerheten även till kvinnor.

Det skriver Whiplashkommissionen i sin slutrapport.

Nu slår biltillverkarna tillbaka.

-Vi använder massor av olika typer av krockdockor när vi utvecklar våra bilar, säger Thomas Broberg, biträdande chef för Volvo Bilskadecentrum.

Både Volvo och Saab testar sina bilmodeller på krockdockor som ska motsvara allt från barn och ungdomar till vuxna män och kvinnor med olika längd och vikt.

-Allt för att vi ska kunna optimera krockskydden i bilarna, säger Thomas Broberg.

Använder dator

För att få fram så säkra bilar som möjligt använder man inte bara de klassiska dockorna utan även datormodelleringar. På datorn kan säkerhetsaspekter mätas som inte går att få fram med de fysiska dockorna.

Däremot bygger det europeiska krocktestföretaget Euro NCAP sina tester på en standardman som är 177 cm lång och väger 75 kilo.

Tar fram tester

- När det gäller nackskador diskuterar vi just nu hur vi ska kunna ta fram tester även för kvinnor, säger Claes Tingvall, ordförande i Euro NCAP och trafiksäkerhetsdirektör på Vägverket.

I de flesta bilar i dag går det att justera inventarierna för att förbättra säkerheten för både förare och passagerare.

Emma Härdmark