Hoppa till innehållAftonbladet

Allhelgonadagen (ingen namnsdag)

Stadsjeepen som fastnar - överallt

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-06-14

"Jag är lurad, den är bara enhjulsdriven"

Rolf Johansson i Hagfors köpte en stadsjeep, en Hyundai Santa Fe, för att han behövde fyrhjulsdrift.

- Först var jag så stolt över bilen. Sen upptäckte jag att den inte alls har fyrhjulsdrift. Den är bara enhjulsdriven, säger Rolf.

TERRÄNGKÖRNING - Glöm DEt När Rolf Johansson köpte en ny bil valde han stadsjeepen Hyundai Santa Fe för fyrhjulsdriftens skull.

Rolf gjorde den trista upptäckten på ett gärde där han kört ut med hästsläpet.

– När jag skulle därifrån stod bilen och spann med ena framhjulet. Jag kom inte ur fläcken.

Till slut fick han be en av de andra papporna som kört till hästtävlingen att dra ut släpet på vägen.

– Jag är lurad. De sa att bilen har fyrhjulsdrift, och det står tydligt i broschyrerna. Men i praktiken driver bilen bara på ena framhjulet, oftast det vänstra.

Desperat kamp

Och så började en allt mer desperat kamp mot handlaren och importören.

– Jag har kört de tio milen till handlaren i Karlstad minst tjugo gånger, säger Rolf. Utan att bilen blivit bättre.

– En gång hissade vi upp bilens båda framhjul med en domkraft. Så satt en kille i bilen och gasade och jag och verkmästaren stod framför bilen och höll emot. Det var inga som helst problem. Inte konstigt att den slirar när det är halt, ingen kraft fördelas till bakhjulen.

Santa Fe har konstant fyrhjulsdrift. Vid normal körning är alla differentialer öppna, precis som de ska vara för att bilen ska kunna svänga utan problem.

Men om ett hjul börjar spinna ska en viskokoppling mellan fram- och bakaxlarna aktiveras och föra över kraft till bakaxeln.

Fick ny viskoskoppling

Och om då dessutom något av bakhjulen börjar spinna finns det en differentialbroms mellan bakhjulen som för över kraft till det bakhjul som har bäst grepp.

Efter många besök på verkstaden i Karlstad fick Rolfs Santa Fe en ny viskokoppling.

Det tog ett tag innan Rolf insåg att inte heller den nya viskokopplingen fungerade.

– Då började jag bli riktigt arg. Bilen var ju fortfarande enhjulsdriven.

Skambud från bilföretaget

Och där är vi i dag. Aftonbladet har varit i Hagfors och provkört. Bilen står still i backen medan vänster framhjul spinner.

– Två gånger har Hyundai skickat folk från Stockholm för att kolla bilen, men ingen gång har det varit särskilt seriöst, säger Rolf. Jag ville ta med dom ut till en slänt och visa hur bilen spinner loss på ena hjulet, men det var dom inte intresserade av.

– Senaste gången erbjöd dom sig att lösa in bilen, men det var ett skambud. Och dessutom vill jag att de erkänner att det är fel på bilen. Jag vill inte betraktas som en idiot bara för att jag bor på landet.

Men något erkännande om fel på bilen är inte att vänta.

"Vi har kollat bilen"

Ann Sundfeldt är informationsansvarig på Svenska Hyundaiimporten:

– Vi vet att bilen är ok, vi har kollat den. Och erbjudandet ägaren fick av oss var mer än han borde ha fått.

Och Ove skott, teknikansvarig:

– Hur mycket kraft viskokopplingen ska föra över till bakhjulen? Det vet jag inte. Och koreanerna är inte särskilt meddelsamma, så jag vet inte om jag kan ta reda på det.

Tre veckor senare har han fortfarande inget svar på frågan.

Men är det rimligt att två personer ska kunna hålla emot bilen om man hissar upp framhjulen och gasar fullt med 170-hästarsmotorn?

– Ja, om garagegolvet är lite skrovligt och domkraftens hjul dåligt smorda, ja då borde det räcka, säger Ove Skott på Hyundai.

"Jag är förbannad"

– Från början skämdes jag och höll tyst om bilens problem. Men nu är jag förbannad, säger Rolf Johansson. Hyundai Santa Fe är Sveriges mest sålda stadsjeep. Hur många andra ägare är lika grundlurade som jag?

I dag tvingas Rolf låna en bil som är fyrhjulsdriven på riktigt när han ska till stugan eller dra dotterns hästsläp.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln