Peugeot 307 har fått nytt lyft

Fräsiga framtidslinjer ska förlänga succésagan

1 av 5
MOTOR

Den kom 2001, blev Årets bil 2002 och har gjort succé, inte minst i Sverige.

Nu får Peugeot 307 ett lyft - och samma hungriga hajgap som storebror 407.

Utan tvivel har designen bidragit till framgången för Peugeot 307 - som hittills sålts i 2,2 miljoner exemplar. Från i höst får den ändå en markant makeup, med Peugeotfamiljens nya front och nya bakljus.

Den nya grillen innebär tydligen att stötfångarens tid är förbi; här finns bara ett par små plastkuddar ute i ändarna på grillen som kan ta emot vid närkontakt med omgivningen.

Ny ljusoptik

Strålkastarna påminner nu mer om 407:ans med "högteknologisk" utformning bakom klarglaset, och även baktill är ljusoptiken ny.

Invändigt har mätartavlorna försetts med kromringar, och väljer man läderklädsel går den igen både på instrumentpanelen och dörrsidorna.

Som tillval finns däcktrycksövervakning, tvåzons luftkonditionering, trådlös handsfree för telefon och navigator med 7-tums bredbildskärm (fungerar som skvallerspegel om man väljer till backkamera).

Krockkuddesystemet har finslipats och bältesvarnaren påminner nu också framsätets passagerare.

Motorprogrammet känns igen, men nytt är att toppversionen av 3- och 5-dörrarsmodellen fås med samma tvålitersmotor på 180 hästkrafter som funnits till plåtcabben 307 CC.

Dieselmotorn till CC-modellen är också ny - en tvålitersdiesel på 136 hästar, med sexväxlad låda och partikelfilter som standard.

Den nya 307-generationen får svensk premiär i månadsskiftet augusti-september.

Björn Bergman (bil@aftonbladet.se)