Tjänstebil – välj gasmotor

Leif Österdahl tankar gas i sin tjänstebil, en Opel Zafira. Om du väljer en gasbil som tjänstebil hör du till de stora vinnarna, gasen får nämligen en duktig skatterabatt.
Foto: Stefan Mattsson
Leif Österdahl tankar gas i sin tjänstebil, en Opel Zafira. Om du väljer en gasbil som tjänstebil hör du till de stora vinnarna, gasen får nämligen en duktig skatterabatt.
MOTOR

Det nya skatteförslaget blev en besvikelse för många som hade hoppats på en rejäl sänkning för personbilsdieslarna.

Nu blir det bara knappt två tusenlappar billigare skatt för dieselbilägarna. Har dieseln partikelfilter minskas skatten visserligen med ytterligare 2 000 kronor per år, men bara under de tre första åren.

Å andra sidan blir det inte någon straffskatt för bensinbilar med stora törstiga motorer i och med att koldioxidtillägget inte tas ut progressivt, vilket hade förordats av miljöpartiet och vissa remissinstanser.

För en Volvo XC90 med V8 ökar skatten med 408 kronor per år.

Miljöbilarna (etanol- och gasdrivna) betalar en femma mindre än bensinbilarna per gram utsläppt koldioxid (10 kr mot 15 kr), vilket betyder att de blir 500–600 kronor billigare per år att äga, jämfört med motsvarande bensinversion.

Större rabatt på gas

En glad överraskning innehöll dock skatteförslaget: en bil som kan drivas med gas – naturgas eller biogas, inte gasol – och utnyttjas som förmånsbil, har efter 1 april 2006 rätt till nedsättning av förmånsvärdet med 40 procent, mot 20 procent idag.

Det betyder att den som väljer en Volvo V70 Bi-Fuel som tjänstebil kommer undan med 2150 kronor per månad i förmånsvärde.

Alternativet att välja gasdrivet kan verka ovant, men det finns klara fördelar:

Förmånsvärdet. Ditt företag ansöker om jämkning hos Riksskatteverket, och nedsättningen med 40 procent räknas på närmast liknande bensinmodell.

Gasen som bränsle är skattebefriad. Den mängd som motsvarar en liter bensin är i dag två till fem kronor biligare än bensinen. Billigast på västkusten, dyrast i Stockholm. Men du tjänar alltid på gasen.

Du bidrar till en bättre miljö: med naturgas släpper bilen ut 20 procent mindre koldioxid, och mycket mindre av andra miljögifter. Kör du på biogas, tillför du ingen koldioxid alls till atmosfären.

Bensin i reserv

Hittar du ingen gasmack, har du bensin i reserv. Motorn byter bränsle själv om gasen tar slut. I en Volvo V70 har du 29 liter bensin och 21 kubikmeter gas. Det ger en räckvidd på totalt cirka 54 mil.

Gasen är mindre brandfarlig än bensinen och gasbilar har omfattande säkerhetssystem som skyddar vid en olycka. Oavsett märke är gasbilen grundligt krocktestad.

Gasbilen åtnjuter dessutom (liksom etanolbilen) förmåner som varierar mellan olika kommuner. Allt fler bjuder på gratis boende- och nyttoparkering för miljöbilar, och under försöket med trängselavgift i Stockholm slipper den betala som kör miljöbil.

Nackdelar, då? Det är nog främst att det är glest mellan gasmackarna. Norr om Uppsala finns inga alls – ännu. Söder därom finns ett 60-tal stationer, ganska väl spridda.

Tyskland och Italien har drygt 600 gasmackar var, Schweiz har ett 50-tal och Österrike cirka 30. Men fördelen med gasbilen är ju att den går på bensin också, så du lär inte bli stående, var du än kör. Saken är klar: gasbilen tål verkligen att tänka på om du ska välja förmånsbil nästa år.

Så funkar den nya bilskatten

Björn Bergman (bil@aftonbladet.se),Thomas Berggren (bil@aftonbladet.se)