Collin chattade om miljöbilarna

Läs hans svar till Aftonbladets läsare

MOTOR

   Robert Collin säger: Hej! En del av er vet säkert redan att jag har en kritisk inställning till miljöbilsrusningen, och alla subventioner. Ni andra upptäcker det snart...

V70N säger: Hej Robert, När får Saab 9-3 etanol motor? och det ryktas om att saab kommer ut med hybrid 2007? vet du något om det?

Volvo V70N, kommer den få någon etanol motor innan livstiden är slut?

Tack på förhand!

   Robert Collin säger: Att det är 9-5 som är etanolkonverterad beror på att 9-5 har den gamla svenska Södertäljemotorn, och det är teknikerna i södertälje som byggt om till etanol. Den nya GM-motorn i 9-3 är inte planerad för konvertering, än så länge. När det gäller volvo så har ju s40 o V50 ärvt Fords etanolmotor från Focus, tvärtom alltså mot Saab, här har Skövde inget i rockärmen.

Vincent säger: Hej. Jag kör med ca: 30% E85 i min vanliga bensinare, jag har dock hört att det inte är tillåtet att köra på E85 i bilar som inte är gjorda för det. Kan man få något straff för det?

   Robert Collin säger: Nej, det har jag svårt att tro. Men teoretiskt kan du få en del slitage i motorn.

niclas säger: Varför inte vätgasdrivna fordon, man har ju löst problemen med riskerna vad gäller explosiviteten hos bränslet vad jag förstått? Är det infrastrukturen i form av tankstationer som saknas?

   Robert Collin säger: Nja, infrastrukturen (vätgasmackar alltså) kommer när bilarna kommer, se hur fort det gått med etanolpumparna. Men själva tekniken är långt ifrån färdig för serieproduktion, och vardagsanvändning. Priserna ligger dessutom rätt högt, så där en miljon kronor för en bil.

stefan sandquist säger: etanol- gas , är det ändå inte så att bränslesnåla dieslar är framtiden?

   Robert Collin säger: Tja, dieseln kommer att få skärpta miljökrav, bla måste NOx-en reduceras (kväveoxiderna), och det blir dyrt. En del tror att dieseln passeras av snåla bensinmotorer inom fem, tio år. Men jag håller med, i dag är det dieseln som är bäst.

kanou säger: Hej! Ford Focus med etanolmotorn säljer överlägset bäst i Sverige bland "miljöbilarna"! Är Focusen det bästa alternativet i sin storleks/prisklass?

   Robert Collin säger: Tja, den är det billigaste miljöalternativet, och focus är en mycket trivsam bil, så varför inte?

matte säger: Hur länge kommer bensinmotorer att forsätta tillverkas??

   Robert Collin säger: Så länge det finns bensin, minst femti år till.

Christopher säger: Är det viktigt ekonomiskt sett att vi i Sverige blir av med oljeberoendet genom satsningar på nya drivmedel?

   Robert Collin säger: Inte om vi ersätter olja med etanol från Brasilien. Om vi får egen tillverkning, ja visst. Men det blir huggsexa om träråvaran. Ska vi ha träden till virke, papper, flis att elda eller pellets, eller etanolframställning? Spånskivefabrikerna håller redan på att slå igen, råvaran har blivit för dyr.

Jocke säger: Hej! Hur ser det ut i Sverige idag vad det gäller framställning av etanol, hur många procent importerar vi och hur mkt framställer vi själva?

   Robert Collin säger: Vår egen tillverkning är på hobbystadiet. Nej, hugg ner regnskog i Brasilien och odla sockerrör eller eu-subventionera franska vinbönder så att överskottet kan brännas till etanol, det är dagens melodi.

MartinB säger: Varför hypas naturgasbilar om den påstådda växthuseffekten är vårt stora problem?

Tar inte katalysatorn hand om all smuts?

   Robert Collin säger: Katalysatorn tar bort det mesta som är skadligt för vår hälsa, men inte koldioxiden som anses vara den riktigt stora miljöboven. Enligt många forskare är det just koldioxiden som värmer upp jorden. Naturgas har samma problem som andra fossila bränslen, men just de för oss skadliga avgaserna är extremt små. därför går gasen in bland miljöbränslena. Dessutom säljs nästan all naturgas blandad (ca 50-509 med biogas som utvinns när sopor ruttnar.

Etanol så klart säger: Hej, varför skriver du att den brasilianska etanolen bidrar till regnskogsskövling? Det är fel enl flera rapporter. Den odlas kustnära i gammal odlingsbygd i Brasilien. Erkänn att du har fel.

   Robert Collin säger: Jaha, och vem säger det? Är du bara dum eller direkt ohederlig?

Cheva säger: Är verkligen diesel ett miljövänligt (ekonomiskt) alternativ för mig som bara kör 1000 mil om året?

   Robert Collin säger: ja visst, en dieselmotor med partikelfilter är mycket snäll både mot närmiljön och mot den globala (lite co2). Med nya skatteförslaget (börjar gälla nästa år) blir dieseln lönsam efter knappt 1 000 mil.

Stig Edvinsson säger: Hej Robert - Livslängden vid normal bruksanvändning på en Toyota Prius? Vad tror Du? Får min nu till jul - Är i Stockholm ibland och eftersom Du är en känd älskare av hybridbilar så lovar jag Dig både att åka trängselskattefritt och en dagens lunch om vi träffas / Mvh Stig Edvinsson

   Robert Collin säger: Tackar ödmjukast (och för er som inte vet: Jag är INTE någon hybridälskare!). Batteriet är väl det första (och kanske enda) som säckar ihop. Kanske efter fem, sex år.

Nicklas säger: WWF i Brasilien säger att man inte tar regnskog i anspråk för att odla socker. Regnskogen huggs ner av helt andra orsaker än sockerproduktion, det är kött, soja, bananer och mycket annat, men inte socker. Varför sprider du lögner? Hur mycket betalar oljeinsdustrin dig?

   Robert Collin säger: vill du verkligen veta det? (dessutom: Jaha, och varför undantas just sockerrören från urskogsytorna?)

Stefan säger: Har verkligen de "miljödrivmedel" som finns idag någon framtid, finns det tex möjlighet att framställa etanol i sådanna kvantiteter så att det kan konkurera med vanlig bensin??

   Robert Collin säger: Nej, inte i dag. Men självklart måste vi få fram hållbara alternativa bränslen för framtiden, när oljan tar slut. Till dess skulle alla tjäna på att köra mindre bilar med mindre och snålare motorer. Att köra stora tunga bilar med fyrhjulsdrift är knappast hållbart i längden, inte på kort sikt heller.

Cheva säger: Tror du att verkligen blir en sänkning av bilskatten för dieselbilar? I så fall tror du att skatten på dieselbränslet kommer att höjas så mycket att den totala kostnaden blir lika stor som att åka med en bensindriven bil? Varför hatar sveriges politiker diesel?

   Robert Collin säger: "Hatet" har varit befogat, och räddat oss från den dåliga luft som är vanlig i andra länder. Men moderna dieselar med partikelfilter är riktigt bra för miljön, jo jag tror att det blir billigare att köra diesel från nästa år.

Etanol så klart säger: www.earth-policy.org och Naturvårdsverket. Vill du ha fler referenser?

   Robert Collin säger: Hur var det med Urban Hjärne och häxprocesserna? Han var den tidens auktoritet på området, ingen ifrågasatte honom.

Bilist säger: Ska köpa ny bil nu ivår. Vad ska jag välja bensin eller Miljöbil räknar med att vara ägare till bilen i ca 10 år.

   Robert Collin säger: Det verkar rätt riskfritt att köpa en etanolbil, den dagen subventionerna försvinner (inte en dag efter nyår 2008!) så kan du köra vidare på bensin.

Tobbe säger: Hur bränslesnål kan man göra en diesel? Tycker inte Mini One D är tillräckligt snål, har dom nån ny diesel på g?

   Robert Collin säger: VW har kommit ner till 0,3 liter milen (men då får man ta det extremt försiktigt). Men 0,5 på en familjebil i golfklassen är ett minikrav,

Freddan säger: När tror du på att bränslecellsdrivna bilar på allvar blir ett alternativ? Bussar i vissa kanadensiska städer körs ju redan med b-celler, med restprodukten drickbart vatten sipprandes ur avgasröret, det måste ju vara tusenfallt bättre än alla alternativ.

   Robert Collin säger: En sak som alla tycks glömma bort: Hur fixar man vätet? I dag framställs det med elektricitet. (Kol-, oljekraftverk?) Men visst, just i stadsbussar kan vätgas vara ett bra alternativ redan i dag. Men när kommer tekniken på vanliga bilar? Kanske om tio eller tjugo år.

jofs säger: Tycker din kritik mot etanolbilar är lite överdriven. Är det inte smartare att påbörja en konvertering till etanol som i vart falla kan framställas på ett miljövänligare sätt (som förhoppningsvis utvecklas i takt med ökande antal etanolbilar) än att benhårt hålla fast i bensinen/diesel som garanterat är mijöovänlig? Jag förstår visst kritiken mot ex Lexus-SUV:en som eg inte är så miljövänlig men ändå blir suventionerad.

   Robert Collin säger: Om vi vänder på det då, visst, vi vill köra på etanol. Men i så fall: Varför inte blanda in 10 procent etanol i ALL bensin (alla bilar tål 10-provcentig inblandning utan konvertering). Då skulle vi förbruka etanol motsvarande ca 400 000 "Miljöetanolbilar", men utan den politiska bonusen, förstås. (Men tänk på så enkelt, inga speciella etanoltankar/pumpar), inga gräddfiler för de besuttna, etc.

MartinB säger: Vari ligger problemet med inhemsk etanol? Är det brist på socker eller brist på jävlar anamma?

   Robert Collin säger: Det är för dyrt, än så länge. Sockerbetorna är redan subventionerade av EU, som dock vill dra ner stödet, och träråvaran är det ju redan huggsexa om. Nä, jädrar anamma saknas nog inte.

Etanol så klart säger: Från Naturvårdsverkets rapport 5433 Skattebefrielsen för biodrivmedel -leder den rätt citeras: "Den övervägande delen av rörsockerodlingen sker idag i Sao Paulo-området, d.v.s. på mer fertila jordar långt söder om regnskogen. Den internationella marknaden för rörsocker präglas idag av en kraftig överproduktion. Av dessa skäl utgör inte en

begränsad utvidgning av etanolproduktionen något akut hot mot regnskogen."

   Robert Collin säger: Läste jag rätt? "Övervägande delen", "akut hot"?

säger: varför tror du att inte toyota prius driv med etanol/el?

   Robert Collin säger: Prius är konstruerad för den totalt uppfuckade infartstrafiken i tokyo. Där en normal pendling tar två timmar (utan trafik skulle resan ta 20 minuter). Där står trafiken still mest hela tiden och då gör Prius sitt jobb korrekt. Bensinmotorn stängs av, och när kön rör sig ett par meter kan elmotorn klara av puffen framåt. När batterierna bärjar ta slut går bensinmotorn igång, men har fortfarande hjälp av elmotorn, så att avgaserna hålls låga. Etanol har aldrig varit aktuellt där.

Erik säger: Hej Robert! Har du nåt hett tips på en bra dieselbil, som har miljöklass 2005 och partilekfilter?

   Robert Collin säger: Peugeot 307 och Citroën C4, Ford Focus och Volvo s40/V50, Golf,, tja, det finns många nu.

emanuel säger: skulle utsläppen av nox minska med etanol som bränsle istället för bensin?

   Robert Collin säger: Nä, det är ungefär samma (lite mer, faktiskt - om jag inte minns alldeles fel.)

uohno säger: Miljöbilar hit och dit, borde inte staten försöka förnya den föråldrade vagnpark som vi i sverige har? Tror det är i japan som man har någon form av tilläggsskatt som i princip gynnar folk att köpa en ny bil istället för att behålla den gamla.

   Robert Collin säger: Jo, men helt klart. Bort med alla gamla bilar som är skitiga - och krockfarliga. Ett skrotpremieförslag för ett år sen ville ge 20 000 i skrotningspremie till den som bytte bort sin gamla skrithög - mot en ny miljöbil! Den utredaren hade inte förstårtt att den som kör en gammal bil inte har råd med en ny... Men visst, ge alla bra betalt för för den gamla bilen, så förnyas vagnparken successivt.

Moderator säger: Nu avslutas chattet. Tack Robert Collin och tack alla chattare för era frågor.

   Robert Collin säger: Svettigt! Hoppas jag inte höjde jordtemperaturen för mycket nu. Då får jag väl miljötalibanerna på mig igen. vi hörs!

robert