Här lurar Mercedes tv-tittarna

Fejkade test av nya krockradarn

1 av 5 | Foto: stern-tv
1. Reportern Michael Specht sitter i bilen och förbereder testet av anitkrocksystemet. Vad tittarna inte vet är att systemet är frånkopplat.
MOTOR

Kan man lita på en biljournalist?

Tveksamt!

I varje fall efter den senaste tyska medieskandalen.

Det började för ett par veckor sedan när pressavdelningen på Mercedes ringde upp den stora tyska biltidningen Auto Bild och talade med deras stjärnreporter Michael Specht. Sen kontaktades Stern-TV, det största tyska tv-magasinet med flera miljoner tittare varje onsdagskväll.

Sålde in reportage

Mercedes hade en reportageidé och så här såg upplägget ut: Specht skulle köra den nya lyxbilen S-klass i tät dimma och närma sig en iordningställd masskrock på Autobahn.

Men Spechts bil skulle ha en ny avståndskännande radar som varnar med en ljudsignal inför en annalkande fara. Föraren skulle bromsa trots att dimman fortfarande skymde bilarna framför och undvika en krock.

"Bra tv", tyckte Stern-TV och snart var allt klart för inspelning.

För att den konstgjorda dimman inte skulle skingras höll man till inomhus, i Mercedes stora krockhall i Stuttgart.

Krockade med bilen

Man började med att krocka tre bilar i ena änden av hallen, sen pumpade man in mer dimma och Specht gjorde sig klar för att mer eller mindre i blindo köra rätt mot högen av skrotade bilar.

Farthållaren ställdes på 55 km/tim och den två ton tunga lyxbilen tog fart medan tv-teamet väntade för att filma när Specht skulle få stopp på bilen med ett par meters marginal till köslutet.

Så dök bilen upp ur dimman, men alldeles för fort, och körde rätt in i de andra bilarna. Skrot!

"Scheisse, Scheisse, Scheisse", hördes Specht inifrån bilen genom myggan, den lilla mikrofon, han hade fäst i skjortan.

Medan Mercedes körde fram en ny bil för att göra om försöket förklarade Specht vad som kunde ha gått fel. Kanske var golvet för halt, eller kanske hade han bromsat någon tiondels sekund för sent, väntat lite för länge efter ljudsignalen. Fel på antikrockradarn kunde det i varje fall inte vara.

När försöket skulle göras om ville Sterns kameraman åka med. Först sa Mercedes ja, men sedan Specht gått åt sidan med Mercedes tekniker ändrades svaret till nej, utan närmare motivering.

Avslöjad av teknikern

Andra körningen gick bättre. Specht bromsade in, precis som förutsagt. Och alla var nöjda.

Tills Sterns ljudtekniker började lyssna på bandet. Vad var det Specht hade sagt när han drog Mercedes-folket åt sidan? Sa han inte: "Ni kan ju inte låta Stern åka med, då märker de ju att systemet inte fungerar!"

Fick sparken

Och då spolade han fram sekvensen sekunderna före krocken. Varför hördes inte varningssignalen?

Då avslöjades sanningen. Specht och Mercedes visste hela tiden att radarsystemet inte fungerade inne i krocklabbet, väggarna störde radarvågen. Därför hade Mercedes lagt ut en bräda (!) i Spechts färdväg. När bilen körde över brädan skulle Specht bromsa. Och i den täta dimman skulle tv-teamet inte upptäcka bluffen.

Trist nog var bilens komfort för bra, inte heller Specht märkte brädan. Därför trampade han aldrig på bromsen.

Michael Specht fick sparken i måndags.

Biljournalisten med på bluffen

Extern länk

Robert Collin