Här skapas ett bilunder

Var på väg mot konkurs – nu ska Kia erövra hela bil-Europa

1 av 9
MOTOR

Frankfurt

1997 balanserade Kia på ruinens brant – då rädddades företaget av Hyundai.

Nu är Kia lönsamt – och kommer att gå om sin räddare under 2007. De koreanska uppstickarna växer snabbare än alla andra – och startar tillverkning i Europa.

Kias fabrik i Slovakien är startklar i slutet av 2006 och ska bygga 300 000 bilar per år. De första åren kommer lönerna att vara mycket låga, men redan inom ett par, tre år kommer de att stiga till samma nivå som i Grekland och Portugal, de två länder som har de lägsta kostnaderna inom ”gamla” EU. Det är fortfarande billigare än i Korea. Korea är inget låglöneland längre. – Att våra bilar säljs till låga priser beror inte på våra löner utan på att vi jobbar hårt i Korea. Vi är minst lika produktiva som Japan, säger Jean-Charles Lievens som är näst högste chef för Kia Europa. – Europas bilindustri har för höga kostnader, amerikansk bilindustri jobbar för ineffektivt. Därför har de problem, därför växer vi och tjänar samtidigt mer pengar än alla andra, med undantag av Toyota och BMW. Fabriken i Slovakien ska producera 100 bilar per år och anställd. Motsvarande siffra för europeisk bilindustri och USA är under 60 bilar, säger JC Lievens.

Helägda dotterbolag

Kia räddades av Hyundai, och tackar med att redan nästa år bli större än Hyundai i Europa, redan innan den nya fabriken kört igång alltså. Hyundai som funnits betydligt längre än Kia i Europa har ett spretigt nät av privata importörer medan Kia satsar på helägda dotterbolag och en gemensam strategi för att sälja sina bilar. Kia håller också på att få en mer europeisk profil än Hyundai som fortsätter att flörta med amerikansk medelklass snarare än europeisk. Hyundai ska vara det ”mogna” alternativet, för lite konservativa och framförallt äldre köpare, medan Kia ska vara det yngre, sportigare och mer äventyrliga valet. En bil som i så fall hamnat fel i egenskaper är nya Hyundai Sonata som har egenskaper som mer liknar Kias profil än Hyundais, med sportiga köregenskaper på bekostnad av komforten. – Jo, erkänner Axel Honisch som ansvarar för utvecklingen av nya bilar både hos Hyundai och Kia, den där chassisättningen ska nog hamna i nya (Kia) Magentis, och så får vi göra Sonata lite mer komfortinriktad...

Går skilda vägar

Sen början av 2000-talet har de båda tillverkarna, som ingår i samma koncern, haft gemensamt utvecklings- och designcenter i Frankfurt för Europamarknaden. Men nu är det dags att dela på sig. Det är i linje med koncernledningens strävan att utveckla de båda märkena i olika riktning och att öka försäljningen i Europa. Hittills har Kias prat om Europasatsning mest liknat ett skämt. Snart sagt varje ny modell har varit ”den första bilen som utvecklats speciellt för Europa”. Sen har det dykt upp ytterligare en trött modell med rötter i gamla nerlagda japanska bilmodeller. Men nu tyder allt på att de sista pusselbitarna börjar falla på plats. Den bil som ska byggas i Slovakien är stor som en Golf. Den byggs på en helt ny plattform och utvecklingen har skett i Frankfurt. – Vi har haft de europeiska storsäljarna som jämförelse (benchmark), säger Axel Honisch. Vi har jämfört med VW Golf för köregenskaper och kvalitetskänsla, med Peugeot 307 för utrymme och design, med Ford Focus för fjädringskomforten och med Renault Mégane för buller och dieselmotorer. Opel Astra som är en av de viktigaste konkurrenterna har inte varit tillräckligt intressant som jämförelse och den egna modellen Cerato i samma klass, bara två år gammal, har inte heller några egenskaper att ”benchmarka” mot. – Cerato är byggd på en äldre plattform och med en annan mentalitet, säger Axel Honisch. Det var på den tiden vi i Frankfurt hade svårt att påverka beslutsfattarna i Korea om hur en bil för Europa måste vara byggd.

Ska bli mindre törstiga

Den nya bilen, med projektnamnet ED, ska bli europeisk rakt igenom, och den får nya motorer som inte ska vara lika törstiga som Kias (och Hyundais) motorer varit hittills. – Det stämmer att våra motorer är törstigare än konkurrenterna, säger Michael Fischer som är ansvarig för motorer och drivlina i Frankfurt, men vi ska bli lika snåla som konkurrenterna inom fyra år. Fischer säger att Frankfurt har huvudansvaret för utvecklingen av nya ED, att Korea varit med på flera tunga teknikbitar men att utvecklingskontoret i USA hållits utanför. – De är bäst på mugghållare, säger tysken Fischer utan att utveckla det. När jag lämnar konferensrummet på utvecklings- och designkontoret utanför Frankfurt passerar vi ett litet fönster med utsikt mot bakgården. Där står ett par kamouflerade ED-modeller och en är precis på väg in efter en testtur i omgivningarna. Men min kamera är noga nerstoppad i väskan. Koreanerna är inte vana vid öppenhet och mitt besök på utvecklingskontoret är snudd på unikt. Jag fick knappt ta porträttbilder inne i det slutna konferensrummet. Till slut fick jag ändå fotografera tavlan med koreanska tecken på ena kortväggen, jag hade redan sett flera likadana i andra delar av bygget. Tecknen betyder ungefär: Vörda ditt företag. Jobba hårt. Ha korta möten. Med den filosofin ska Kia bli ännu större i Europa och i världen.

Reportage/Kias klassresa

Robert Collin