En ny favorit – hajar du?

Peugeot 207 – en ny, lyxig utmanare i småbilsklassen

1 av 5
MOTOR

Småbilskriget trappas upp.

Och fransmännen är vassa.

Europas mest sålda småbil, Peugeot 206, ersätts snart av 207.

Peugeot har alltid varit framgångsrika med sin 2-serie. Allt talar för att 207 kommer att gå i föregångarna 205:s och 206:s fotspår.

Receptet för lillpegan är större och lyxigare.

Bilen växer 21 cm mot gamla 206 och blir därmed 403 cm lång. Huvudkonkurrenten Renault Clio är föga förvånande lika lång. Mer benutrymme bak och rymligare bagagerum är resultatet.

Designen känns igen. Fronten får det stora ”hajgapet” och 207 ser därmed ut som sina större syskon.

Brett motorutbud

Motorutbudet är brett.

Basmotor är en bensinare på 1,4 liter som ger 75 alternativt 90 hästkrafter. Väljer man 1,6 liter får man 110 hästar.

Senare kommer en ny direktinsprutad motor. Den är utvecklad i samarbete med BMW och ger hela 160 hästkrafter.

Vridmomentet uppges till 240 Nm. Det lär sätta sprätt på 207.

Massor av lull-lull att köpa till

På dieselsidan erbjuds en 1,6-liters-maskin med tre olika effekter mellan 70 och 110 hästkrafter. Den senare har partikelfilter.

Listan på extrautrustning är lång.

Till exempel kan man få elektriskt infällbara ytterbackspeglar, parkeringsradar och kurvljusstrålkastare.

207 börjar säljas i juni, och finns under 2006 med tre och fem dörrar. Under 2007 ansluter kombin SW och coupé-cabben 207 CC till modellprogrammet.

Intressant att notera: gamla modellen 206 kommer att finnas kvar parallellt med nya 207.

I alla fall tills alla modellvarianter är helt ersatta.

Kanon att ESP blir standard på alla modeller.

Martin Ström