Miura - 40 år och pånyttfödd

Superbilen - en mardröm för ekonomerna

1 av 3 | Foto: Bosse Andersson
Lamborghini Miura
MOTOR

En ny Lamborghini Miura är blixtsnabbt på väg från koncept till serietillverkning. Den nya konceptbilens linjer visades under Detroit-salongen och fick alla sportvagnsentusiaster att jubla.

Detta är nämligen en retro-design som förädlat och förstärkt originalbilens perfekta proportioner.

Turinsalongen 1965. Alla italienska biltillverkare spänner musklerna och trots att både Ferrari och Maserati har världens vackraste och mest potenta modeller är det i en annan monter folket trängs. Lamborghinis.

Den två år gamla biltillverkarens nyhet är bara ett naket chassi, men ett minst sagt extremt sådant. Och det är tänkt att gå i produktion redan året därpå.

Hjärtat i konstruktionen var den mittmonterade och tvärställda V12:an som tillsammans med växellådan och slutväxeln bildade ett kompakt paket med gemensam smörjning.

Vips blev alla andra reliker

I stället för ett traditionellt fackverk av rör var ramen uppbyggd på flygplansvis av svetsade plåtlådor, med massor av lättningshål.

Lägg därtill hjulupphängningar som på en dåtida Formel 1-bil, vid en tid då många konkurrenter fortfarande använde stela bakaxlar. Då förstår du kanske varför alla ndra supersportbilar över en natt förvandlades från statusmaskiner till reliker från en gången tid.

280 km/tim: ofattbart 1966

Etter värre blev det året därpå, när den färdiga bilen visade sig vara lika vacker som snabb. 1966 var 280 km/tim en hysteriskt hög toppfart.

Den läckert röda bilen på dessa sidor genomgick en minutiös renovering under många år. Underrede, inredning och kaross är i samma harmoniska skick.

Motorns skrik: en sensation

Men alla funderingar över det estetiska försvinner när tändningsnyckeln vrids till startläget.

Först ett lite högt och genomträngande skrik när startmotorn kämpar med de 12 cylindrarnas kompression på 10,5:1. Därefter tändning på några enstaka cylindrar och slutligen ett helt underbart crescendo av ljud med fyra väsande trippelförgasare, vinande kamkedjor och ett avgasljud som från 12 synkroniserade motorsågar.

Förutom BRM:s 16-cylindriga F1-motor finns det inget motorljud som gör mig lika salig som en accelererande Miura? men försäljningen svek

Rent kommersiellt är historien om Miuran dock inte lika lyckad. Under de senaste 100 åren har ett oräkneligt antal miljonärer blivit utblottade genom att ge sig in i sportbilsbranschen.

Även Ferruccio Lamborghini var nära att hamna i samma fälla.

Han föddes på den italienska landsbygden under enkla förhållanden, men gjorde sig en förmögenhet efter kriget genom att bygga om gam-la militärfordon till traktorer.

Därefter utvecklades produktionen till luftkonditioneringar, oljebrännare – och slutligen också bilar.

Fram till 1972 växte företaget snabbt men med oljekrisen började problemen.

Chock när tysken tog över

Ferruccio klarade sig genom att sälja aktiemajoriteten, men sedan följde en rad av ägarkonstellationer fram till 1998, då VW tog över företaget.

Många entusiaster blev skärrade när tyskarna började styra och ställa på fabriken i Sant´Agata, men med facit i hand var det nog det bästa som kunde hända.

Ty i dag kan inte ens små tillverkare utveckla nya bilar utan massor av pengar. Och framför allt inte så fantastiska fordon som den nya Miuran.

Fakta/Lamborghini Miura

Tio år med Lamborghini Miura

Bosse Andersson