Svenska Cadillacen lika bra som Saab

Dyrare än Saab men billigare än BMW

Made in Trollhättan Den nya Cadillacen byggs i Saabs fabrik i Sverige.
Foto: Axel Wierdemann
Made in Trollhättan Den nya Cadillacen byggs i Saabs fabrik i Sverige.
MOTOR

NICE

Den nya Cadillacen är en förklädd Saab 9-3.

BLS är mindre än de andra modellerna, har en mer funktionell interiör, bättre köregenskaper och betydligt högre kvalitetskänsla.

Cadillac har stoppat in 13 kilo extra stoppning jämfört med Saab 9-3. Resultatet är supertyst.
Foto: Axel Wierdemann
Cadillac har stoppat in 13 kilo extra stoppning jämfört med Saab 9-3. Resultatet är supertyst.

General Motors har lagt ner 1,4 miljarder kronor på att göra en europeisk jänkare av Saaben.

Formgivningen är ny till 80 procent, både ut- och invändigt. Chassit är anpassat för ökad komfort, men köregenskaperna är fortfarande mycket säkra, förutsägbara, och lustfyllda.

Samma motorer

Styrningen är exakt och snabb, men kunde ge mer motstånd. Nu är det lite väl mycket jänkekänsla i den lättsvängda ratten.

Motorer och växellådor är samma som hos Saab. Testbilen hade den fina V6-motorn men den sexstegade automatlådan kändes långsam.

Komforten är utmärkt. Bilen går extremt tyst på slät asfalt och mycket tyst även på grövre beläggning. Dessutom är fjädringskomforten mycket bra.

Bättre isolerad

Saab lägger in omkring 13 kilo extra isolering i BLS jämfört med 9-3, dags att göra samma sak i Saabarna?

Billigare än BMW

Cadillac är ett "finare" märke hos GM än Saab, därför ska BLS kosta mer än 9-3. Riktlinjen i Europa är att BLS ska vara runt 10 000 kronor billigare än BMW 3-serie som är viktigaste konkurrenten.

Försäljningen börjar i april, till en början hos ett

tiotal handlare i Sverige och 150 i Europa.

Läs mer:

Cadillac BLS

Robert Collin