Fler GM-modeller än Cadillac krävs

För att fabriken i Trollhättan ska överleva

Åttio procent av formgivningen är ny. BLS är mindre och andas mer kvalitet än de andra modellerna.
Foto: Axel Wierdemann
Åttio procent av formgivningen är ny. BLS är mindre och andas mer kvalitet än de andra modellerna.
MOTOR

Måndag 6 februari 2006 var en historisk dag inom svensk biltillverkning. Då rullade den första icke-Saaben av produktionslinan.

- Nu är vi ingen Saabfabrik längre, utan en GM-multibrandfabrik som producerar bilar under olika varumärken åt General Motors, sa Saab Automobiles presschef Christer Nilsson.

Till Tyskland

2009 flyttar tillverkningen av mellanklassbilen Saab 9-3 till tyska Rüsselsheim.

Till dess måste Saabledningen ha färdiga planer på vilka andra GM-modeller som kan tillverkas i fabriken i Trollhättan.

I fjol producerade fabriken 108 000 bilar samtidigt som produktiviteten förbättrades med 15 procent.

Målet är att nå upp i 120 000 bilar per år.

En tiondel

Cadillac BLS fyller i bästa fall en tiondel av den volymen.

GM räknar med att varje år producera kring 10 000 Cadillac BLS i Trollhättan.

Främst riktar ledningen in sig på att sälja bilen på den europeiska marknaden.

Men även Asien och Mellanöstern nämns som lockande marknader för den Cadillac som är Made in Trollhättan.

Läs även:

Leif-Åke Johansson