Nya Volvo S80

”Gubbilen” har blivit spänstig

1 av 4
MOTOR

När Volvo visade S80 för åtta år sen fick svenska folket en chock: Var det här verkligen en Volvo? Nu har vi vant oss, och till och med börjat tycka att den en gång så djärvt formgivna bilen börjar se degig och slapp ut.

Nya S80 är en försiktig utveckling av den gamla. I förstone är bilarna nästan lika, men en närmare titt visar en helt ny spänst. Allt dödkött är borta, allt som verkade gubbe med hatt är ersatt av kraft och fart. Jo, ju mer man tittar desto bättre blir det.

Nya S80 är ny in i minsta skruv och mutter. Tekniken är utvecklad tillsammans med Ford och liknar den i S40. Viss formgivning känns också igen från S40, som den tunna flytande mittkonsolen, och allting ser så där svalt skandinaviskt ut. Kvalitetskänslan är ikapp BMW och närmare måttstocken Audi än någonsin tidigare.

Den låga midjelinjen, typisk för Volvo, ger fin rymdkänsla och fin sikt åt sidorna. Under huven finns de gamla vanliga femcylindriga motorerna, en ny superkompakt rak sexa, utvecklad i Göteborg men byggd hos Ford i Wales, och V8:an från XC90 ger kraft åt toppversionen. Bilarna byggs på Torslanda i takten 50 000 per år. Försäljningsstart vid Stockholms bilsalong i april, leveranser från juni.

Fakta Volvo S80

Robert Collin