Fusk-lyxliraren

Prov: Jaguar XJ6D

1 av 3 | Foto: martin ström
Dieselmotorn är bäst – interiören sämst i nya XJ6D.
MOTOR

En lyxbil ska skämma bort sin brukare.

Utrymmena ska vara slösande. Tekniken på spjutspetsnivå. Och komforten ska naturligtvis vara suverän.

Mot den bakgrunden har Jaguar XJ6D svårt att hänga med i lyxligan.

Jaguar XJ6D är en smäcker bil byggd i aluminium. Betydligt lättare än sina konkurrenter och därför en fröjd att köra, även på mindre vägar.

Men form har gått före funktion. Därför bjuder inte XJ på några slösande utrymmen. Fram är det helt okej, men bak är det rentav trångt.

Solklart smartaste motorvalet till stora jaggan är en diesel. Detta är första gången Jaguar vågar stoppa ner en diesel under huven på sin lyxlimo. Och det blir rätt direkt.

V6-motorn är stark och relativt snål. Prestanda är fullt tillräckliga. En stor fördel är också att man kan gasa på rejält utan att förbrukningen sticker iväg nämnvärt. Alltså klart i motsats till de bensindrivna XJ-modellerna.

Ingenjörerna har lagt ner stor möda på att isolera bilen. Från vägljud, men framförallt från motorljud. Trist dieselknatter är därmed borttrollat.

Fordägda Jaguar är motsatsen till en kassako. Att spara är nödvändigt. Därför lider även XJ av trista brister. När vi provkör lossnar gummidetaljer och inredningsdelar sitter löst. Känns inte särskilt lyxigt. Måhända ett måndagsexemplar, men knappast en ursäkt. Snarare en varningssignal.

Det finns ändå flera anledningar att gilla XJ. Dieselmotorn är en av de starkaste.

Fakta/ Jaguar XJ6D

Martin Ström