En blivande favoritferra

Martin Ström blir blixtförälskad i 599 GTB

1 av 3
Under denna glänsande huv vilar Ferraris starkaste V12:a någonsin. En skönhet att beskåda, säkerligen underbar att lyssna på. Och att känna de 620 hästarna galoppera vilt…
MOTOR

Våldsamma prestanda – javisst.

Men det är framför allt designen som drar. Jag faller pladask och bugar mig inför Pininfarinas magiska penna.

Ännu en Ferrari med maximal ”vill-ha-faktor” är född.

Linjerna på 599 GTB blandar det bästa av Ferraris senaste designer.

Hårdsportiga F430 mixas med mjuka, nästan lite anonyma 612 Scaglietti.

Mest drag har man lånat från den senare. Men tack vare lite vassare linjer från ”instegsmodellen” (för endast 1,4 mille) har bitarna fallit på plats. Bakpartiet är kanske fortfarande lite tamt för min smak.

Men med en låg betraktningsvinkel rakt framifrån.

Oj oj oj.

Då är det svårt att sitta stilla.

Lycksaliga äro alla tio svenskar som redan beställt var sitt exemplar.

Hoppas man får se – och höra – något av dessa dundra förbi i sommar.

Motorn är naturligtvis också en läckerbit.

Frontmonterad V12:a på rekordstarka 620 hästar ger rekordlika prestanda.

599 GTB är seriöst snabb. Betydligt kvickare än föregångaren 575.

Bilen får mig att tänka på en egen favoritferra – 500 Superfast.

2+2-sitsig, med 400-hästars V12-motor. Galet snabb på sin tid (1960-talet). Byggd i 36 exemplar betingar den närmast osannolikt pris i dag.

Nya 599 GTB blir massproducerad.

Men om fyrtio år kanske mina barnbarn är lika begeistrade över denna bil som jag är över Superfast i dag.

Potentialen finns definitivt.

FAKTA. Ferrari 599 GTB Fiorano

Martin Ström