Bamse-Volvons nya look

XC90 föryngras med försiktighet – nya motorn roligast

1 av 5
Blinkers i backspeglarna är det smartaste tilltaget på nya XC90. Ett av få grepp som också gör det lätt att särskilja nytt från gammalt.
MOTOR

Det här är Volvos nya XC90.

Men det är inte så lätt att se.

Föryngringskuren är nämligen ytterst diskret.

Lätt omgjorda strålkastare och bakljus, modifierade stötfångare och blinkers i backspeglarna. Det senare är det bästa kännetecknet för nya XC90.

Stötfångaren har en ny linje som ger karossen ett bredare intryck. Hasplåten verkar vara aningen större och är mer exponerad.

Mer macho alltså.

Främre strålkastarna har mindre orange blinkers och en grå ram runt hela paketet. Sammantaget ser det klart fräsigare ut. Baklyktorna däremot har tappat lite. Runda designelement har bytts mot tristare fyrkantiga. Man undrar, varför?

Inredningen har naturligtvis också uppdaterats. Här hittar vi finare material och detaljer med högre kvalitetskänsla. Lyxfaktorn har höjts ett snäpp. Den ”gräddiga” ratten är också ny.

Men roligaste förändringen är inte designrelaterad. Nej, det är

faktiskt en ny motor. Samma raka sexa som utvecklats till nya S80 är vad det handlar om. Den kallas Si6 och ger 235 hästar och 320 Nm.

Rykten om en starkare version cirkulerar också, men den blir troligen inte mer kraftfull än toppmodellen med V8. Det vore dumt att störa flaggskeppet.

Feta motorer är naturligtvis fräckt. Men hallå – när kommer det en miljövänlig XC90? Varför inte en Flexifuel-variant till att börja med.

Kanske kommer det något mer miljöinriktat när bilen ersätts på riktigt. Detta är ju trots allt bara en ansiktslyftning …

Martin Ström