Konkurrent-crossen

Volkswagens nya giv är massor av stadsjeepar – nu kommer Golf Cross

1 av 5
Volkswagens ständiga storsäljare Golf växer och blir en tuffing. Nya Golf Cross ska konkurrera med de mindre stadsjeeparna och har fått klasstypiska förändringar, med hägre makrfrigång och hårdare utseende. Spionfoto: Jan-Åke Wallin
MOTOR

VW satsar brett – och högt.

Störst blir Cross-trenden.

Alltså högbyggda varianter av befintliga VW-modeller.

Vi har redan sett och kört Cross Polo.

En bil i skogskostym som passar bäst på vanliga vägar.

Lilla budgetbilen Fox kommer också att “crossifieras” inom kort. Cross Fox byggs i Brasilien.

Och snart kommer modellen som VW vill krossa sina konkurrenter med.

Golf Cross! Tänk Golf Plus med höjd markfrigång och fyrhjulsdrift från Haldex.

Men det blir inte mer än fem platser – för sju personer finns i stället Touran.

Touran Cross på väg

Och på tal om den modellen så talar mycket för att det kommer en Touran Cross.

VW-gruppen har, sent om cider, hakat på stadsjeepstrenden.

Färska Audi Q7 kommer precis i fel ögonblick – när SUV-hatet är som störst.

Ändå säljer den redan ruskigt bra.

Försäljningen av små stadsjeepar har visserligen minskat i Europa de senaste åren. Men en uppgång förutspås, särskilt i Tyskland.

I klass med RAV 4

Volkswagens Cross-trend är därför helt rätt.

Golf Cross blir lite större än vanliga Golf och jämnstor med Toyota RAV4. Under skalet finns delar från både Golf och Passat.

Priserna för en basvariant med fyrhjulsdrift blir runt 235 000 kronor. Då ingår varken lågväxel eller diffspärrar. En framhjulsdriven budgetvariant kommer också. Motorprogrammet omfattar från början en 1,4-liters TSI-motor med både turbo och kompressor som ger 170 hästar.

Dieselmotorn på två liter och 140 hästkrafter kommer också.

Bilen ska börja säljas i slutet av 2007. Den ska liksom Golf byggas i moderfabriken i Wolfsburg.

Martin Ström