Dagens namn: Helena, Elin
Årets Dagstidning 2015.
Startsidan / Bil

GM stoppade Saab

Fick inte visa att nya etanolhybriden går att ladda med en vanlig elsladd

Saabs etanol-hybrid-cabriolet satte miljöstämpel på Stockholms Bilsalong och var dessutom en tvättäkta världspremiär.

Men att bilen kan laddas i vägguttaget, nej, det fick Saab inte avslöja...

Cabben på salongen är ingen färdig hybridbil, men en prototyp rullar i Trollhättan. Och den laddas i uttaget som döljer sig under emblemet på bakluckan, den finess som GM i Detroit inte låter Saab visa i Stockholm. Hybridtekniken kommer i produktion i ersättarna till 9-3 och 9-5 runt år 2010. Prispåslaget blir högst 30 000 kr.   Cabben på salongen är ingen färdig hybridbil, men en prototyp rullar i Trollhättan. Och den laddas i uttaget som döljer sig under emblemet på bakluckan, den finess som GM i Detroit inte låter Saab visa i Stockholm. Hybridtekniken kommer i produktion i ersättarna till 9-3 och 9-5 runt år 2010. Prispåslaget blir högst 30 000 kr. Foto: per björn

Ett par dagar före premiären på Stockholms Bilsalong kom ordern från Detroit: Inte ett ord om att bilen kan laddas i vägguttaget!

Saabemblemet på bakluckan, som döljer 220-voltskontakten, limmades fast, pressmaterialet drogs in och fick skrivas om.

I Trollhättan vet man inte varför, kanske för att GM tänker visa en liknande lösning på en av sina amerikanska bilar som visas på salongen i New York senare i april.

Saab har jobbat med olika hybridlösningar i flera år. Pengarna till forskningen kommer dels från Detroit, dels från det svenska forskningsprojektet Grön Bil och drivs i samarbete med Lunds Tekniska Högskola.

Det är ren sprit i tanken, två elmotorer och reservhjulsbaljan är fylld med batterier.

Startmotorn är hjärtat

Förbränningsmotorn är den gamla fyrcylindriga Aero-motorn på två liter. Med drivmedlet E100, det vill säga 100 procent etanol, blir effekten 260 hk.

Hjärtat i hybridsystemet är den kombinerade startmotorn/generatorn som startar förbränningsmotorn, driver bilen i hastigheter upp till 50 km/tim och laddar batterierna i bagageutrymmet.

Den här startmotorn är på 20 hk och driver framhjulen. Bak finns ytterligare en elmotor på 52 hk som driver bakhjulen.

Robert Collin

Läsarkommentarer

Läsarnas egna artikelkommentarer. Regler du måste följa

Bil

Visa fler