Sista bilsalongen?

MOTOR

Antal besökare: 155 563.

Den siffran skulle få de flesta svenska mässarrangörer att kasta hatten av lycka.

Men inte arrangörerna av Stockholms bilsalong. Här väcker summan 155 563 frågan om detta var den sista salongen.

2006 års upplaga noterade den överlägset sämsta publiksiffran i modern tid. Faktiskt var det runt 45000 färre än senast det begav sig (2003) som i år lockades av 700 bilar, 32 bilmärken och 50 Sverigepremiärer.

Man kan förstås undra varför. Här några teorier:

l?Svenskarna har tröttnat på alla årets nya bilar. De har redan sett dem i biltidningar flera gånger.

Nej, det tror jag inte. För vanligt folk är Stockholmssalongen första chansen att få känna på bilen man planerar att köpa, eller bara vill drömma om.

l?Mercedes och BMW hoppade över årets salong – det satte sin prägel på intresset.

Marginellt. Jag håller med mässbasen Tommy Bernshed, som menar att det är mångfalden som lockar mest.

Tyskarnas avhopp har gett salongen lite negativ klang, även om de nog själva är de största förlorarna. Det tog max 45 sekunder för Hyundai att bestämma sig innan de bokade BMW:s tidigare monter – och den tänker man behålla. Det blir spännande att se var BMW placeras om de vill komma tillbaka 2009…

l?Det är ute med bilsalonger. Bilföretagen når sina presumtiva kunder på andra sätt numera, via sponsring av enskilda evenemang.

Bilföretagen säger gärna det. Men jag har svårt att se bättre sätt att nå kunderna än på en salong där besökarna enkelt kan jämföra märken och modeller.

Det kan kanske vara svårt att på kort sikt räkna hem de 10–12 miljoner kronor som en salongnota ligger på för de stora bilföretagen – om man dessutom vill vara med och leka på Stockholm Open, motortävlingar och annat.

Men en sjuårings nyväckta bilintresse på en bilsalong ska ses som en investering på lite längre sikt&hellip...

Vad tycker du om Bil? Mejla redaktören:

RÖTT!

GULT!

GRÖNT!

Sture Bjarnelind, redaktör