Scout dödade jeep-drömmen

MOTOR

Har länge gått runt och fluktat på stadsjeepar. Har lika länge varit inställd på att nästa bil ska vara något macho och stort.

Men omvärlden (typ alla från frugan till regeringen) vill ju att man ska välja mindre bilar. Collin är värst, han vill att jag ska köpa en minibil.

Men jag gillar att åka bekvämt, att kunna ta mig in och ur bilen utan att få ryggskott, kunna köra utan att få kramp i benen. Så en stadsjeep får det bli. Eller snarare; en stadsjeep skulle det få bli.

För nu är jag inte lika säker längre. Inte efter att ha avverkat 100 mil i nya Skoda Octavia Scout. En förhöjd och lite ruffig kombi med fyrhjulsdrift och skön känsla för under kvartsmiljonen.

Helt plötsligt gick tankarna i banor som ”man kanske inte behöver en stor jeep egentligen”, ”det blir ju onekligen mycket enklare att fickparkera” och ”man sparar ju en del vid bensinpumpen”. Ni vet, lite mesiga, vuxna tankar.

Hur som helst blir det nog till att fundera ett tag till – men crossovervarianterna kommer att utmana stadsjeeparna framöver, var så säkra.

Stadsjeepar, förresten... Har inte debatten blivit lite väl översållad med moralpanik och ogenomtänkta argument på sistone? På ena sidan finns de som kallar bilarna för mördarjeepar och menar att det är just den här kategorin fordon som kommer att förstöra världen för våra barnbarn. Å andra sidan finns suv-ivrarna som mest av alla bygger sin argumentation på att alla som inte gillar stort och fyrhjulsdrivet är avundsjuka.

En nyansering av debatten skulle nog alla tjäna på.

Klimatfrågan är den största snackisen just nu, och i det här numret tar vi grepp på miljöbilsmarknaden. Är etanol bäst (som de flesta gröna debattörer menar) eller finns det bättre alternativ. Vi har testat E85 mot en snål diesel och en elhybrid. Dels som motoralternativ, men också som bilar. Resultatet överraskade mig, kanske gör det detsamma med dig.

Hur som helst lär vi ha all anledning att återkomma till miljöbilarna i kommande nummer.

Jonas Bladh, tf redaktör