Den svarta hingsten

Peugeot nykomling - en futuristisk lyxbil med ordentligt tryck

1 av 4
I konceptbilen är V12-motorn mittmonterad, den sitter alltså framför de drivande bakhjulen tätt bakom baksätet vilket förklarar det extremt långa bakpartiet.
MOTOR

Nästa år ska Peugeot utmana Audi i 24-timmarsloppet i Le Mans.

En försmak erbjuds på årets bilsalong i Paris där fransmännen visar en lyxig konceptcoupé med motorn till nästa års tävlingsbil: en V12-diesel på drygt 700 hästkrafter!

Bilsalongen i Paris brukar locka hemmamärkena till extra ansträngning och nu har Peugeots showstopper läckt ut: en slank, lyxig coupéliknande sedan

med V12-diesel på 700 hästkrafter!

Den läckra konceptbilen Peugeot 908 RC avslöjades av en spansk webbsajt för någon vecka sedan, och några officiella detaljer har inte släppts av Peugeot än.

Klart är dock att 908 RC är en fyrsitsig sedan med coupéliknande drag i profil. Fronten hämtar mycket av formgivningen från konceptet Peugeot 907 på förra Parissalongen, (2004) med den

långa, svepande vindrutan samt tak till största delen i glas.

Under ”bagageluckan” finns den 5,5-liters V12-dieseln med partikelfilter som Peugeot konstruerat för tävlingsbilen Peugeot 908, vilken nästa år ska ställa upp i 24-timmarsloppet på Le Mans. Att Audi i år succévann i Le Mans med en dieselmotor i tävlingsbilen och fick uppmärksamhet från hela världen sporrar fransmännen lite extra.

Effekten på motorn är 700 hästkrafter vilket är rejält men än mer imponerande är vridmomentet på mer än 1 200 newtonmeter. Som jämförelse brukar stora familjedieslar ge runt 300–350 newtonmeter.

Samtidigt som konceptbilen Peugeot 908 RC visas på bilsalongen visar Peugeot tävlingsbilen 908 Le Mans som skalamodell.

FAKTA. PEUGEOT 908 RC

Thomas Berggren, Peugeot , foto