Här väcker bilen Collin

Aftonbladet först i världen att testa unik svensk uppfinning

SOMNAR BAKOM RATTEN Aftonbladets Robert Collin slumrar till bakom ratten. Då ljuder en signal som väcker honom.
Foto: Lennart Pettersson/Volvo
SOMNAR BAKOM RATTEN Aftonbladets Robert Collin slumrar till bakom ratten. Då ljuder en signal som väcker honom.
MOTOR

Jag somnade bakom ratten.

Slöt ögonlocken, och kom över i mötande fil.

Men elektroniken väckte mig - och räddade mitt liv.

Om ett år finns systemet i nya Volvomodeller.

Arbetsresor till Stavanger och Berlin med sena kvällar. En 50-årsfest, en kräftskiva och knappt någon sömn alls de senaste nätterna.

När jag satte mig i bilen med Volvos nya "Driver Alert System" natten till fredag var klockan tre på morgonen, och jag var rejält trött. Bilresan gick på monoton motorväg och redan efter en halvtimme nickade jag till första gången. Men bara bråkdelen av en sekund.

Körde rakt i kurvan

Sedan en gång till. Fortfarande utan att systemet varnade. Men tredje gången, strax före klockan fyra, somnade jag till lite djupare och körde vidare rakt fram när vägen svängde.

Då tjöt det till i systemet. Volvon hade upptäckt att jag var en fara för mig själv och andra.

Trötta förare är förmodligen en större trafikfara än berusade. På tyska autobahn beräknar man att var fjärde olycka beror på att föraren somnat. Andra länder har liknande siffror.

Men i Sverige är det förbjudet att somna bakom ratten, straffet är böter och indraget körkort. Därför ljuger de svenska förarna, och den svenska statistiken. Ingen som somnat vill ju erkänna den egentliga orsaken till olyckan.

Begränsningar

Flera biltillverkare arbetar med system som ska väcka sovande bilförare, men alla utom Volvo jobbar med en kamera som upptäcker om ögonlocken faller ner.

Det systemet har allvarliga begränsningar och är långt från färdigutvecklat. Det upptäcker inte sömniga förare med glasögon.

Volvos system har också begränsningar, det kräver målade vägmarkeringar och fungerar alltså inte om det ligger snö på vägen.

Men snö är mindre vanligt än glasögon, i varje fall internationellt, och Volvo räknar med att bli först i världen när systemet tas i bruk om ett år.

Pip, pip! Jag vaknar till med ett ryck och styr tillbaka till min fil. Tur det, för jag håller just på att bli omkörd av en långtradare. Jo, jag såg den i backspegeln men lyckades ändå somna just när den var på väg om.

Testbana

Och nej - det här skedde INTE på allmän väg, utan på Volvos testbana Hällered där jag provade det världsunika systemet.

Där på Hällered har Volvo lyckats få dispens från förbudet att somna bakom ratten.

Och det var där jag körde varv på varv på den motorvägslika ovalbanan.

Tröttare och tröttare. Tills jag föll i sömn. Precis som 150 trötta testförare före mig.

Från november 2007 behöver ingen somna mer. Då går det att köpa väckarklockan till sin egen bil.

Klicka på bilden för större version.
Klicka på bilden för större version.

Robert Collin