Favorit i repris

Här är Honda CR-V i helt ny kostym

Det är inte mycket som påminner om den gamla modellen när Honda visar sin nya CR-V.
Det är inte mycket som påminner om den gamla modellen när Honda visar sin nya CR-V.
MOTOR

Enda felet med Hondas kompakt-suv CR-V har varit utseendet. I övrigt har den varit en testvinnare sedan den kom 1996.

Nu byter bilen kostym helt och hållet och vi visar den innan premiären på Parissalongen.

Foto: honda

Honda CR-V var den första lilla stadsjeepen med normal kombiform när den kom 1996. Den blev snabbt en succé i och med att den var billig, robust och säker. Som begagnatbil är den riktigt bra.

Men nu kikar vi på den CR-V vi kommer att få se på våra vägar i början av nästa år.

Mest påfallande förändring har skett i frontpartiet. Ett brett leende och aningen konstiga ”tänder” i svart plast är kännetecknet.

Längre bak är det inte lika lyckat. Det nerdragna tredje sidofönstret ska trolla bort kantigheten i aktern, men ser mest ut som den bedrövliga Ssang Yong Rexton.

Ett framsteg är att det typiska utanpåliggande reservhjulet har tagits bort. Lucköppningen ska ske på normalt kombisätt och därmed slipper vi den tunga svängdörren.

Suv –ingen vanlig kombi

Sammantaget har bilen blivit slankare och betydligt mindre bruks- och terrängbetonad. Ändå finns skyddsplåtarna fram och bak tydligt synliga, för att markera att det trots allt är en suv och ingen vanlig kombi.

I likhet med dagens CR-V kommer den nya bilen att finnas med både framhjulsdrift och fyrhjulsdrift.

De stående bakljusen lånade Honda från Volvo på 850-tiden. Det draget har man behållit, men linjerna är mer eleganta.

Inredningen är sportigare med en tuffare, treekrad ratt (hämtad från nya Civic) och dekorlister och detaljer i aluminium.

I Europa erbjuds till en början bara en bensinmotor på 2,4 liter och 160 hästkrafter samt en 2,2-liters diesel som ger 140 hästar.

Säljstart i Europa i början av 2007.

Martin Ström