Så blir din nya bilekonomi

Nya regeringen lovar mer pengar till vägarna – och höjd trafikförsäkring

MOTOR

Flexibla hastighetsgränser, höjd skrotningspremie, fler alkolås och sannolikt dyrare trafikförsäkringar.

Men framför allt lovar alliansen att valsegern innebär stora satsningar på vägnätet.

– Svenska folket kommer att märka att vi ska försöka återta det eftersatta underhållet på våra vägar, säger moderaternas Jan-Evert Rådström.

MONTAGE
MONTAGE

Alliansen kom före valet överens om flera gemensamma punkter i trafikpolitiken.

Bland annat införa skrotningsavgift från 1 700 till 4 000 kronor, premiera miljöbilsägare och satsa på flexibla hastighetsgränser.

Mycket kommer redan till första budgeten om en dryg månad. Men den stora satsningen hamnar på det svenska vägnätet.

Satsning på infrastrukturen

– Vi har eftersatt underhåll på 19 miljarder. Vi måste sätta oss ner och se på de satsningar som måste göras. Det är en kapitalförstöring av gigantiska mått, som pågått i rätt många år nu, säger Jan-Evert Rådström, moderat riksdagsman.

– Bilägare kommer att märka att infrastrukturen inte längre kommer att vara en bortglömd sektor, säger Jan-Evert.

Sveriges nya styre kommer också att arbeta för fler bilar med alkolås. De har lovat att inte höja bensinskatten, och åtminstone moderaterna öppnar för en sänkning inom några år.

Dyrare trafikförsäkring

Den omdiskuterade försäkringsreformen kommer också att sättas i utredning. Förslaget är att kostnaden för sjukpenning och sjukförsäkring i samband med trafikskador ska föras över till försäkringsbolagen.

Enligt moderaterna ger det en snittökning på trafikförsäkring för en bil på drygt 1 000 kronor om året. Men Folksam, som står för cirka 25 procent av marknaden i Sverige, håller inte med.

– I dag betalar en genomsnittsbilist 1 740 kronor per år hos oss. Det kommer att öka med 2 000 kronor till. Det kommer att bli ännu mer för mopeder, motorcyklar och snöskotrar, säger Kjell Wirén, försäkringsdirektör på Folksam.

– Men en 24-åring i storstaden med BMW som i dag betalar 12 000 kronor om året kommer att få betala 24 000 kronor, fortsätter Kjell.

Men ännu är det inte klart om förslaget drivs igenom.

Dagarna efter valet är mycket ännu osäkert.

Efter regeringsbildning och första budgeten kommer alliansens trafikpolitik klarna.

Johan Rikner