Svensk kamera läser av Lexusföraren

Varnar om föraren missar faror på vägen

MOTOR

I höst börjar Lexus kameraövervaka föraren. Ett system som utvecklats av det lilla Göteborgsföretaget Smart-Eye kollar om föraren är distraherad av annat när en fara tornar upp sig framför bilen.

Om fyra år kan Smart-Eye även väcka förare som somnat.

Lexus-förare som inte håller ögonen på vägen varnas med Smart-Eye.
Lexus-förare som inte håller ögonen på vägen varnas med Smart-Eye.

Smart-Eye började i slutet av 1990-talet utveckla kamerasystem för att mäta folks ögonrörelser. Ganska snart insåg bilindustrin den stora potentialen hos en teknik som kan upptäcka förarens ouppmärksamhet och trötthet.

Volvo hörde till de mest intresserade men upptäckte flera svagheter i systemet. Dels klarade inte kameran trötta förare med glasögon, dels sover en del personer med öppna ögon.

Därför gick Volvo som så ofta sin egen väg, och som så ofta blir man nu först med teknik som väcker en sovande förare.

– Men vi räknar med att komplettera vårt system med ett som är kamerabaserat senare, säger Daniel Levin på Volvo.

I produktion under hösten

Smart-Eyes kamerasystem kommer alltså i produktion under hösten hos Lexus.

– Kameran ser om föraren tittar åt sidan och varnar om kollisionsvarningssystemet samtidigt ser ett hinder

framför bilen, säger Martin Krantz, Smart-Eyes grundare och vd.

– Vi arbetar med de flesta av de större biltillverkarna. Ett system som väcker förare kommer inom tre, fyra år, säger han. Redan nu klarar vi de flesta typer av glasögon, det är bara kraftiga bågar och mycket tjocka linser vi har problem med.

Även om hårdvaran i systemen är billig, kanske 700 kronor i komponentkostnad, lär priset för kund till en början bli tio gånger högre, för att få betalt för utvecklingskostnaden.

– Men snart finns tekniken i alla bilar, som låsningsfria bromsar och antisladdsystem, då sjunker priset till någon tusenlapp.

TIDIGARE ARTIKLAR:

Robert Collin