Bling-Volvon är här

Volvo raggar kunder i USA med "pimpade" utställningsobjekt

1 av 5
Tyskt Tyska Volvobyggaren Heico har sin största marknad i Japan (!) men hoppas på ett genombrott i USA efter Sema-premiären. XC30 har alla XC- attributen med 4-hjulsdrift, markfrigången höjd med tre cm, hasplåtar fram och bak och grov klädsel.
MOTOR

LAS VEGAS

Präktiga Volvo raggar kunder i USA.

Eller vad sägs om:

En Volvo C30 med

måsvingedörrar och lustgasdriven motor.

En annan med dubbla turbo och över 500 hästkrafter.

Och en XC30 med terrängkänsla.

Alla tre finns att beskåda i en officiell Volvomonter på världens största mässa för ombyggda bilar.

Många rynkar på näsan åt ombyggda bilar. Och Volvo var länge alldeles för fint för annat än original.

I många år vägrade Göteborg att tillverka kromade fälgar trots att den amerikanska importören bönade och bad.

Tillbehör kostar

Men nu har Volvo inte råd att stå utanför den svällande "Pimp my car-rörelsen". Det finns alldeles för mycket pengar i branschen, enbart USA omsätter 40 miljarder dollar varje år i ombyggnadsdelar.

Det handlar om allt från nya växelspaksknoppar, grövre avgasrör, nya chassidetaljer och motordelar till helt ombyggda karosser.

Sema-mässan i Las Vegas öppnade i går kväll svensk tid med över 2000 utställare och mycket godis att titta på.

Största intresset och mest pengar omsätts i ombyggda pickuper och stadsjeepar, men den del som växer snabbast är "sport compact", alltså små europeiska och japanska bilar som Honda och Subaru-och där ramlar lilla C30 in med perfekt tajming.

Unga köpare

Bilen vänder sig till unga köpare, och det är där intresset för personliga bilar är störst.

Volvo gav tre stora ombyggnadsfirmor uppdraget att göra tre personliga tolkningar av C30, en racinginspirerad, en offroader och en multimedia.

Åtminstone en av dem ska turnera runt i Sverige i vår.

Robert Collin