Familjebuss årets guldåk

Ford S-Max årets bil i Europa - sätter spiken i kistan för stadsjeepen

1 av 8 | Foto: FORD
Vinnaren! Familjebussen Ford S-Max filar bort klassens töntstämpel i och med segern.
MOTOR

PAMPAS, ARGENTINA.

Årets Bil i Europa - en familjebuss! Och en annan sjusitsig familjefraktare på tredje plats.

Stadsjeeparna är på väg bort och familjebussarna slänger töntstämpeln.

Under hela 1990-talet betraktades familjebussarna som något töntigt. Det lyste familj och barn lång väg och rejält hederlig präktighet var inte tidens melodi. Nej, det skulle vara stort, tungt, fyrhjulsdrivet och macho. Gärna med sju platser, som de "töntiga" familjebussarna, men med en annan attityd.

Slutet för mördarjeepen

Nu är stadsjeeparnas saga all. Det är inte gångbart längre att komma körande i en stor bränsleslukande mördarjeep. Inte i USA, där alla trender föds, och inte i Europa.

Att Årets bil-jury väljer sjusitsiga Ford S-Max till Årets bil är helt naturligt. Det är en signal om att stadsjeeparna inte bara är på väg bort, utan redan borta.

Inte för att någon stadsjeep någonsin valts till Årets bil, men att välja en stor dyr bil som S-max till vinnare ger en tydlig signal.

Att futuristiskt designade Citroën C4 Picasso kommer på tredje plats bekräftar trendbrottet.

Innovation Corsas ess

Småbilar är de överlägset vanligaste vinnarna i Årets bil och Opel Corsa var en av favoriterna. Inte för att den är liten, för där fanns ett helt koppel utmärkta småbilar att välja mellan, utan för att Corsa hade en innovation. Och innovationer är ett av kriterierna när juryn ska välja bil.

Men när innovationen är ett inbyggt cykelställ (!) blir det riktigt pinsamt. Jo just det, det var det som gjorde bilen till favorit före betydligt bättre konkurrenter.

Tur för juryns trovärdighet att Ford S-Max vann med en hårsmån.

S-Max - långt ifrån töntig

S-Max är precis som Citroën C4 Picasso en familjebuss så långt bort från det töntiga man kan tänka sig. S-Max är det sportiga valet, Picasso den läckert formgivna komfortfavoriten. Två bilar som Årets bil-jury inte behöver skämmas för.

Här är bästa bilarna

Robert Collin