Det ska vara maxat i år

MOTOR

Fords nya familjebuss S-max kammade hem segern i ”Årets bil i Europa”-omröstningen. Citroën C4 Picasso kom på tredje plats. Det får biltyckarna att utropa att stadsjeeparnas saga är all – länge leve folkfraktarna!

Men jag undrar ändå hur pass all jeep-sagan är. Jag kan hålla med om att de allra största bilarna är passé, speciellt de bamsiga jänkarna. Men de mindre stadsjeeparna som vi svenskar är så förtjusta i att köpa säljer fortfarande bra. En snabb titt i statistiken för bilförsäljningen i Sverige under oktober månad ger mig rätt. Inte mindre än 12 stadsjeepar, från lilla Suzuki SX4 till jätten Audi Q7 låg före S-max i försäljningsligan.

Än så länge står sig alltså jeeparna gott i konkurrensen, och säkert kommer ett uppsving för Honda att märkas efter nyår då favoriten CR-V kommer i ny tappning. Men redan i det här numret kan du läsa vad Thomas Berggren tycker om bilen i ett rykande fräscht test.

Men bara för att undertecknad inte är beredd att skriva under på jeeparnas dödsdom riktigt än har jag inget emot de bra familjefraktarna. I det här numret kan du se om nya, spännande Skoda Roomster (fyra i ”Årets bil”) kan rå på gamla, men populärare, Citroën Berlingo. Och om du har behov av lite mer muskler så testar vi också Volvo XC70 mot Audi Allroad. Tuffa tag.

Ett av mina stora fritidsintressen är att se på tv. Allra helst Discovery Channels alla sköna program om de mest otroliga bilbyggen som görs i USA. Och förstås ”Pimp my ride” på MTV. Därför var det inte med lite avundsjuka jag tog del av Robert Collins reportage från världens största tillbehörsmässa, SEMA i Las Vegas. Pimpade bilar i överflöd – och tre superstajlade Volvo C30!

Jonas Bladh, tf redaktör (jonas.bladh@aftonbladet.se)