Nya Volvo – en stjärna i Detroit

Lilljeepen XC60 blir tuffare än storebror

1 av 3 | Foto: LENNART PETTERSSON
Det sa bara klick Motorjournalister från hela världen samlades i Detroit för att ta bilder av Volvos nya konceptbil XC60. Den djärva linjeföringen, signerad Steve Mattin, kröns av ett maffigt Volvoemblem i grillen.
MOTOR

DETROIT

Säten med skåra för hästsvansen. Instrumentpanel klädd i vitt skinn. Baklucka med en extra öppning längst ner.

Och Volvo skrivet med riktigt stora bokstäver.

Konceptbilen XC 60 tar ut svängarna.

Den riktiga XC 60, den som ska börja säljas om ett år, har sina grunddrag spikade sen lång tid. Det är en Volvo, ungefär som vi vill att en Volvo ska se ut. Lagom präktig och praktisk.

Men konceptbilen som visades i Detroit i går är en showbil full av lösningar vars syfte än att få journalisterna att stanna till.

Vitfärgat läder

Bilen är vit som snö invändigt. Skandinaviskt blont, vitfärgat läder på säten och instrumentbräda.

Mittkonsolen som vi känner igen från S 40 är vriden mot föraren. Under den mattvita plasten finns displayer som är osynliga när inget behöver meddelas.

Alla fyra säten har vertikala uttag. Skårorna är perfekta för den som har hästsvans. Dessutom blir det bra ventilation för ryggen och sikten snett bakåt förbättras.

Mest innovativ är ändå bakluckan med sitt brevinkast längst ner. Den nedersta delen kan öppnas separat för att slänga in smågrejer eller för att frakta långa föremål.

Att den komplicerade bakluckan inte kommer i produktion är ganska säkert.

”Ett undervärderat varumärke”

– Volvo är ett undervärderat varumärke, säger nye designchefen Steve Mattin. En del säger att de känner igen en Volvo på 50 meter. Jag vill att man ska känna igen bilen på 100 meter.

XC 60 är byggd på teknik från nya S 80 och V 70.

Motorn i konceptbilen är Volvos raka sexa konverterad till etanol och på 265 hk. I produktion lär det bli beskedligare effekter.

Räkna med fem- och sexcylindriga motorer, bensin, diesel och etanol.

Robert Collin