Fem fartgränser blir tio

120 blir den högsta tillåtna hastigheten

MOTOR

LINKÖPING

Trafikanterna ska få tio hastighetsgränser att hålla ögonen på.

I dag finns det fem.

Regeringen förbereder ett förslag om det.

Det klargjorde infrastrukturminister Åsa Torstensson, när hon på onsdagen var med och öppnade trafikforskningsinstitutet VTI:s årliga transportforum i Linköping.

Oklart när de börjar gälla

– En ytterligare differentiering med tiokilometersgränser tror jag är viktigt för att vi ska få rätt hastighet på rätt väg och därför kommer förslaget så småningom i en proposition, säger Åsa Torstensson, som tror att det ska öka acceptansen för hastighetsgränserna.

Hon vill inte säga när riksdagen får förslaget utan bara att det blir i vår och att arbetet pågår i hennes departement. Därmed är det också oklart när de nya gränserna kan börja gälla.

När de blir verklighet kommer det att på tavlorna finnas tio sifferkombinationer: 30, 40, 50, 60, 70, 80, 90, 100, 110 och 120. I dag finns fem ordinarie gränser; 30, 50, 70, 90 och 110. Dessutom pågår försök med 40 i vissa tätorter och med 120 på E6 i södra Halland.

Ökad rörlighet

Förslaget om att anpassa hastighetsgränserna till vägen och andra omständigheter kom från Vägverket 2005, men den förra infrastrukturministern Ulrica Messing ville inte göra lag av idéerna.

– Vi har i dag en ökad rörlighet bland människor som vi inte hade för några år sedan. Då tror jag att varje del av förändrat beteende som vi kan bidra till, till exempel att förändra hastigheterna, då ska vi använda oss av de redskapen, säger Åsa Torstensson.

Leif Svensson/TT