Nya lill-Volvon får hybriddrift

Premiär redan i höst för C 30 med unik elmotor

1 av 4 | Foto: JOHANNES COLLIN
KUPÉN - ett sladdbarn Volvo C 30 får snart kompakt hybriddrift, utvecklad av koncernens tekniker i Kalifornien. Bilen presenteras i Shanghai i höst. Målet är att hybrid-Volvon får prestanda som C 30 med 1,6-litersmotor. Det innebär 0–100 km/tim på cirka 12 sekunder och en toppfart på 185 km/tim. OBS! Bilden är ett montage.
MOTOR

I höst kommer Volvos nya kupé C 30 med unik superkompakt hybridteknik.

Det kan Aftonbladet avslöja i dag.

Bilen kan köras 5–6 mil på el, sedan går förbränningsmotorn i gång och laddar batterierna.

Hybridtekniken, som fått ett ansikte i bästsäljaren Toyota Prius, har hittills varit rätt skrymmande men inte särskilt bränsleeffektiv.

Men med höjda bensinpriser, sinande oljekällor och inte minst växthusdebatten går utvecklingen mot effektivare teknik snabbt.

Senast var det General Motors som visade en ny så kallad plug-in-hybrid på bilsalongen i Detroit, konceptbilen Volt, och nu känner sig Ford pressat att inte hamna på efterkälken.

Premiär på teknikmässa

Volvos planer är att visa C 30-hybriden på den stora teknikmässan Bibendum i Shanghai i Kina i november.

– Men än så länge är inte tekniken riktigt klar, säger källor inom Volvo.

Volvos utvecklingskontor i Kalifornien som leder arbetet jobbar dels på att ta fram en helt ny och extremt kompakt förbränningsmotor till den nya bilen, dels måste den senaste batteritekniken bli klar.

– Vi måste ha allt klart för att ta beslutet om en månad, annars hinner vi inte bygga en körklar bil till november.

Lyxbilen får hybriddrift

– Utmaningen är att få in den nya tekniken i vår allra minsta bil, säger man på Volvo.

Volvo planerar att ge den nya hybriden fartresurser som med den allra minsta 1,6-litersmotorn i dagens C 30.

Volvo planerar också en S 80-hybrid som ska visas i höst, troligen på bilsalongen i Frankfurt.

Laddas under färd

Batterierna kan laddas i vägguttaget, och tar strömmen slut under färd laddas batterierna med hjälp av en generator och en dieselmotor.

Plug-in betyder alltså att bilens batterier kan laddas i ett vanligt 220-volts strömuttag, med en vanlig sladd som många svenskar redan har till motorvärmaren.

Robert Collin