Kunder luras på bilars årsmodell

Allmänna Reklamationsnämnden: Alla bilfirmor gör olika

MOTOR

Det är inte alltid lätt för kunden att veta vilken årsmodell man har köpt. Bilfirmorna i Sverige säljer nämligen gärna bilarna som nyare än vad de är.

– Det skulle vara skönt att slippa de här ärendena, men alla bilfirmor gör olika, säger Torsten Palm på Allmänna Reklamationsnämnden till Ekot.

I dag saknar bilars årsmodeller en entydig datering. För kunden är det krångligt att reda ut begreppen och därför slutar det med att många känner sig lurare.

Begreppet ”årsmodell” slutade egentligen existera 1999, men bland handlarna lever det kvar. Det skapar viss förvirring hos kunderna och det kan skilja flera år mellan hur olika handlare anger en viss bils årsmodell, rapporterar Ekot.

– Årsmodell, det var tidigare ett begrepp där man fick byta och kalla bilar för kommande års modell efter sommaren. Modellår, det är egentligen ett marknadsföringsbegrepp där man väljer en viss tidpunkt på ett år att börja kalla en bil för en ny modell, säger Ulf Perbo, vice vd på Bil Sweden.

Fler tvister

Tvister kring bilars årsmodeller har blivit allt vanligare hos Allmänna Reklamationsnämnden.

– Det största problemet är vid inbyte, alltså när kunden kommer tillbaka med sin bil. Då får han olika svar från olika bilhandlare om vilken årsmodell det är på bilen, säger David Norrbom som är chefsjurist på Motormännen.

Enligt honom är det smått absurt hur branschen hanterar saken. Han nämner exempelvis billtillverkare som Volvo som redan under våren 2007 lanserar årsmodell 2008. Norrbom tycker det är dags att branschen skaffar enhetliga regler för hur man bestämmer en årsmodell.

Även Allmänna Reklamationsnämnden har reagerat på hur branschen leker med begreppet årsmodell. Därför har nämnden kallat branschen till plenum om ett regelverk den här veckan.

Susanna Vidlund