Så blir nya Volvo V70

Smartare och rymligare – Volvo stärker greppet om köparna

1 av 3 | Foto: volvo
Traditionen med enbart femcylindriga Skövde-motorer är slut. Marknaden ute i världen tycker att femmor är konstiga, man vill ha, och får nu, fyror och sexor, och för oss svenskar blir det en enda bensinfemma kvar. Plus två utmärkta dieslar. Sidolinjen blir enklare formad än i dagens V70 men den typiska skuldran blir kvar och ger bilen rätt Volvokaraktär. Lägg märke till ”riktiga” dörrhandtag. De försvann på nuvarande V70 för att bilen inte skulle bli för bred. Men tiden har hunnit i kapp, nu gör de extra centimeterna ingenting. Låg midjelinje ända bak ger ungarna fin sidosikt i baksätet och mamma och pappa har hyfsad sikt snett bakåt. Mer krom än tidigare är ett tidens tecken och skiljer V70 från den ruffare XC70 som också visas i Genève.
MOTOR

I flera år har det spekulerats.

Inte längre.

Nu visar Volvo upp den nya

generationen av storsäljaren V70.

Nya Volvo V70 blir aningen rymligare, mer flexibel, får nya unika barnstolar och ett fiffigt inbrottssäkert bagagerum. Dessutom nya motorer som INTE tillverkas i Sverige. Bland annat en fyrcylindrig Fordmotor som kan köras på etanol och en helt ny turboversion av kompakta sexan som redan sitter i S80. Den starkaste motorn får 285 hk och då bör bilen ha fyrhjulsdrift, som hittills kommer den från svenska Haldex.

Och medan nuvarande V70 har samma framdel som S60 delar nya V70 den främre delen med den större S80-modellen.

Bilen visas första gången vid bilsalongen i Genève i mars, samtidigt visas också nya XC70.

Volvo tänker inte släppa taget om de svenska bilköparna. Var femte bil som säljs i Sverige är en Volvo, och varannan Volvo är en V70.

Nej, Volvo tänker snarare öka sina marknadsandelar och siktar på 23 procent inom ett par år.

Tre procentandelars ökning kan låta lite, men tre procent är mer än de flesta importörer ens vågar drömma om som sammanlagt försäljningsmål.

Varsam förnyelse

För att växa måste handlarna bli bättre men samtidigt gäller det att förnya modellprogramet så varsamt och försiktigt att köparna inte överger märket.

Och nya V70 ser ut att vara just den varsamma förnyelse som krävs för att behålla, och kanske öka intresset.

Det är samma funktionella former som tidigare med ett stort praktiskt bagagerum, som faktiskt blivit ännu bättre.

En nyhet är det dubbla golvet där det en decimeter höga ”lönnfacket” är inbrottssäkert. När bakluckan är låst går dubbelgolvet inte att öppna.

Bagaget är alltså säkert för inbrottstjuvar som tar sig in genom ett krossat fönster.

Även baksätets ryggstöd är nytänkande med tydlig inspiration från de flexibla familjebussarna. Ryggstödet har tre delar och kan fällas i 40/20/40-sektioner.

Även om Volvos formgivare älskar höga midjelinjer, precis som tidens trend påbjuder, lyckas kloka projektledare hålla kvar midjan på en så låg nivå att ungarna i baksätet fortfarande har en chans att titta ut (och mamma och pappa har kvar en smula sikt snett bakåt).

Och nu blir det ännu bättre för ungarna där bak med en alldeles ny integrerad barnstol med två nivåer. En lägre för de lite större barnen, och en högre för de yngre.

Vuxna sitter bättre bak

Och den som tänker fortsätta att köra V70 som taxi kan gädjas åt att även de vuxna baksätespassagerarna får det bättre. Ett par centimeter större knäutrymme (+20 mm), ännu mer plats för ben och fötter (+ 50 mm) och lite mer bredd (+30 mm).

Fram ser det ut som i nya S80 med den lite kraftigare versionen av den flytande mittkonsolen från småttingarna S40 och V50.

S80 har fått kritik, bland annat i denna tidning, för buller och stötighet. Enligt uppgifter till Aftonbladet har man jobbat hårt på att förbättra komforten i V70, jämfört med S80, och det är spännande att läsa i Volvos information om den nya modellen hur man betonar komforten men tonar ner köregenskaperna. Kanske har man tagit intryck av kritiken mot kupén C30 som ju fick på tok för vilda köregenskaper. V70 ska fortfarande vara det trygga familjealternativet med komfort och säkerhet som främsta ledstjärnor.

Gamla motorer försvinner

Sedan Volvo fick framhjulsdrift för 15 år sedan har vi vant oss med de tvärställda femcylindriga motorerna från Skövde. Nuvarande V70 har ju bara Skövdefemmor under huven, med alla tänkbara effekter, med och utan turbo och med bensin- eller dieseldrift.

Nu fasas de motorerna sakta ut.

Kvar från Skövde blir bara turbofemman på 200 hk och de två superfina dieslarna.

Nya V70 börjar med en helt ny fyrcylindrig 2-liters etanolmotor från Ford på 145 hk och en 2-liters diesel på 136 hk från samarbetet med franska Peugeot/Citroën, den sitter redan i S40/V50.

Och i toppen två versioner av den nya kompakta raka sexan som utvecklats av Volvo men som tillverkas i England. Det är samma motor som i S80 på 238 hk och en alldeles ny med turbo och med effekten 285 hk.

V70 och XC70 visas på bilsalongen i Genève i mars. Försäljningen börjar under våren men leveranserna dröjer till augusti - september. Och de fyrcylindriga motorerna kommer först under senhösten.

Priserna beräknas öka med några tusen kronor jämfört med i dag.

Läs också:

Robert Collin