Volvo visar elbil i höst

Nya effektiva hybriden – laddas direkt i väggen

MOTOR

Volvo visar två hybridbilar i höst. Först en stor bil, troligen S80, med teknik som utvecklas i

samarbete med Ford, och strax efteråt den stora utmaningen, nya kupén C30 med unik superkompakt hybridteknik.

Grafik: Rikard Bodin  1Batterierna har ingen naturlig placering i C30 som saknar kardan-tunnel. Det blir det redan minimala bagagerummet som får ta hand om huvudparten av batteripacken. Men det sporrar Volvos tekniker ännu mer att hitta en lösning. Batterierna kan laddas i ett vanligt eluttag, gör man det på natten när kraftverken producerar överskottsel blir den nya hybriden rena sparbössan.   2Små bensintankar, för hybriden drivs i normalläget med energi från batterierna. Volvo räknar med en körsträcka på 50–60 km med batterierna, plus en bensintank på kanske 40 liter för längre turer. 3 Volvohybriden drivs alltid med elmotorn. Det är den som har driv- axlar kopplade till framhjulen. Elmotorn får energi från batterierna, eller när de är urladdade från förbränningsmotorns generator. I normalläget rullar Volvon helt ljudlöst. 4 Volvo utvecklar just nu en helt ny superkompakt förbränningsmotor. Den nya motorn är snålare än dagens, den väger mindre och de små måtten är dessutom bra för krockegenskaperna. Bensinmotorn i hybriden andänds enbart för att ladda batterierna.
Grafik: Rikard Bodin 1Batterierna har ingen naturlig placering i C30 som saknar kardan-tunnel. Det blir det redan minimala bagagerummet som får ta hand om huvudparten av batteripacken. Men det sporrar Volvos tekniker ännu mer att hitta en lösning. Batterierna kan laddas i ett vanligt eluttag, gör man det på natten när kraftverken producerar överskottsel blir den nya hybriden rena sparbössan.   2Små bensintankar, för hybriden drivs i normalläget med energi från batterierna. Volvo räknar med en körsträcka på 50–60 km med batterierna, plus en bensintank på kanske 40 liter för längre turer. 3 Volvohybriden drivs alltid med elmotorn. Det är den som har driv- axlar kopplade till framhjulen. Elmotorn får energi från batterierna, eller när de är urladdade från förbränningsmotorns generator. I normalläget rullar Volvon helt ljudlöst. 4 Volvo utvecklar just nu en helt ny superkompakt förbränningsmotor. Den nya motorn är snålare än dagens, den väger mindre och de små måtten är dessutom bra för krockegenskaperna. Bensinmotorn i hybriden andänds enbart för att ladda batterierna.

C30-hybriden är ett projekt som Volvo driver tillsammans med ledande batteritillverkare i USA.

Hybridtekniken, som fått en ansikte i Toyota Prius, har hittills varit rätt skrymmande men inte särskilt bränsleeffektiv.

Men med höjda bensinpriser, sinande oljekällor och inte minst växthusdebatten går utvecklingen mot effektivare teknik snabbt.

Senast var det General Motors som visade en ny så kallad ”plug-in-hybrid” på bilsalongen i Detroit, konceptbilen Volt, och nu känner sig Ford pressat att inte hamna på efterkälken.

Den S80-hybrid som ska visas i höst, troligen på bilsalongen i Frankfurt, bygger på teknik som utvecklas gemensamt inom Fordkoncernen och som liknar den hos General Motors. Systemet är fortfarande skrymmande, därför visas det i storbilen S80. Batterierna kan laddas i vägguttaget och tar strömmen slut under färd laddas batterierna med hjälp av en generator och en dieselmotor.

Plug-in betyder alltså att bilens batterier kan laddas i ett vanligt 220-volts eluttag, med en vanlig sladd som många svenskar redan har till motorvärmaren. Och det är framförallt möjligheten att ladda batterierna själv som gör tekniken så spännande.

Tar vara på överskottsenergi

Elverken producerar elektricitet dag och natt, men förbrukningen nattetid är låg. Strömmen som alstras på natten försvinner till ingen nytta eftersom man – i dag – inte har möjlighet att lagra el-kraft.

Och det är här bilarnas batterier blir så intressanta. För om elverkens nattliga överskottsenergi kan lagras i miljoner och åter miljoner bilbatterier för att sedan utnyttjas dagtid har världen dragit ner på mycket av energislöseriet.

Volvos planer är att visa C30-hybriden på den stora teknikmässan Bibendum i Shanghai i november.

Det var där som Volvo visade konceptbilen 3CC för tre år sedan.

3CC var en renodlad elbil med en elmotor fram, framhjulsdrift och vanliga batterier från mobiltelefoner som energikälla.

3CC var mässans överlägset snyggaste bil, men dessutom gick den som ett skållat troll och vann de flesta klasserna i Bibendums olika tävlingar.

Tekniken inte riktigt klar

Den bil som Volvo planerar att visa i Shanghai nu i november drivs också av en elmotor, men har alltså dessutom en förbränningsmotor som driver en generator och som kan ladda batterierna för längre körsträckor.

– Men än så länge är inte tekniken riktigt klar, säger källor inom Volvo till Aftonbladet.

Volvos utvecklingskontor i Kalifornien som leder arbetet jobbar dels på att ta fram en helt ny och extremt kompakt förbränningsmotor till den nya bilen, dels måste den senaste batteritekniken bli klar.

– Vi måste ha allt klart för att ta beslutet i månadsskiftet februari – mars, annars hinner vi inte bygga en körklar bil till november.

– Utmaningen är att få in den nya tekniken i vår allra minsta bil, säger man på Volvo. Att få in grejerna i en jättebil som GM:s Volt är inget problem.

Ändå stal GM hela Detroitshowen.

Volvo planerar att ge den nya hybriden fartresurser som med den allra minsta 1,6-litersmotorn i dagens C30. Räckvidden med enbart batterier planeras till cirka 50–60 km, sen går förbränningsmotorn igång och laddar batterierna.

Etanolen spolas 2010

Nya supermotorn - som också alstrar ström

1 av 3
Toyota Prius, Ford Focus Flexifuel och Opel Zafira CNG

Dagens miljöbilar - tre olika tekniker

Robert Collin