"Jag har alltid sneglat åt en V70"

Aftonbladets Robert Collin chattar med läsarna om nya Volvo V70

MOTOR

Flera stör sig på bakluckan på nya Volvo V70. Aftonbladets bilexpert håller med om att designen kräver tillvänjning när han chattar med aftonbladet.se:s läsare.

Robert Collin säger: Hej! Ja, så kom den till slut, nya V70. Många har väntat. och många har undrat. Hur ska den bli egentligen? Nu vet vi. I alla fall till det yttre. I sommar ska jag provköras, sen vet vi ännu mer. Vill ni fråga något? Fråga på. Nu börjar chatten!

Robert Collin säger: OK, det gick lite fort. Det är inte jag som ska provköras, utan bilen.

Malin säger: Vad menas med inbrottssäkert? Det är väl inte ens värdetransporterna! Jag pratar om bakluckan alltså.

Robert Collin säger: Jo, jag förstår att du menar bagageutrymmet. I vanliga kombibilar krossar tjuven en ruta och rafsar åt sig det han vill. I nya V70 finns ett dubbelgolv som låses automatiskt när bakluckan är stängd/låst. grejerna du lägger under golvet ligger inte kassaskåpssäkert förstås, men går inte att komma åt i ett nafs.

säger: Vad kommer grundpriset att vara på den nya V70

Robert Collin säger: Volvo har inte sagt något, men det blir ett par tusen över dagens pris.

OSA säger: vad är nytt i nya v70:n?

Robert Collin säger: Dels är hela bilen ny med teknik som är gemensam med nya S80. Sen är det en massa nya prylar, som det inbrottsäkra bagagerummet, de unika barnsotlarna som kan justeras i två olika höjder, för olika stora ungar, baksätets ryggstöd som kan fällas i tre delar.

Inger säger: Varför ska vi lita på ditt betyg? Det känns som om Volvo alltid får 5 plus...

Robert Collin säger: Var tionde svensk som köper en ny bil väljer en volvo. Och var annan som väljer en Volvo tar V70. Tja, nåt är det.

Ante säger: Vad är det som är så bra med nya Volvon egentligen?

Robert Collin säger: alla som gillar nuvarande V70 kommer att känna igen sig. Det är rymligt, praktiskt, flexibelt och säkrare och tryggare än någonsin tidigare.

Gurra säger: Har Volvo kommit med några miljöförbättringar i den nya modellen?

Robert Collin säger: Nej, det verkar intre så. Den lilla etanolmotorn, 4 cylindrar, 145 hk och från Ford, är en flört med miljövännerna och den nya lilla dieseln på 136 hk verkar bra. Men något stort steg mot en bättre miljö är inte nya volvon. kolla in Bilbilagan på måndag, där kan du läsa allt om Volvos miljösatsningar som kommer ut på marknande runt 2010.

Volvo_740 säger: Vad har dom gjort med bakluckan??? Sommande avd. när dom ritade eller... annars e bilen grym...

Robert Collin säger: Jo, bakluckan kräver tillvänjning. Jag tror at dom tagit över en designer som dumpats från Subaru, för visst liknar den sexkantiga bakluckan Subaru legacy. Men dom var rädda att allting skulle se ut som vanligt, så då blev det så här.

När släpper dem den ?? säger: När släpps dem första bilarna och vilka motoralt ???

Robert Collin säger: Leveranserna börjar efter semestern, typ i slutet av augusti. Då kommer sexorna och de femcylindriga dieslarna. Senare i höst kommer fyrorna, den lilla dieseln och etanolmotorn.

Kjell säger: Skulle du själv vilja köpa en Volvo v70?

Robert Collin säger: Jag har alltid sneglat åt en V70, sen första 855:an, men det har alltid blivit andra bilar.

säger: är det samma grundutrustning på den nya som den gamla ?

Robert Collin säger: Jo, det är ungefär samma grejer, och sen får man lägga på minst 10 000 på olika paket. Kolla in S80 så ser du precis, det blir samma utrustning och samma paket.

Britta säger: Finns det någon ny häftig utrustning i nya modellen?

Robert Collin säger: En grej som är riktigt bra är kollisionsvarningssystemet som automatisk varnar föraren när han håller på att köra in i bilen framför. Grymt effektivt. För allergiker är sytemet som vädrar ur bilen innan man kliver i, och som renar luften till nära 100 procent säkert en toppengrej.

Micke säger: V70 är en laståsna i ordets mest positiva bemärkelse. Synd att de slösar bort så mycket utrymme på en lång motorhuv. Titta på S-MAX. Och hur mycket innerutrymme tar skuldrorna?

Robert Collin säger: Nämen, där har du helt fel. Kolla in in hur lång motorhuven ser ut, utan var i bilen föraren sitter. Volvo hör till de allra bästa när det gäller att packa motorrumet effektivt. Men visst, i en högbyggd bil går det att packa ännu hårdare. Men som sagt, kolla en gång till. Skuldrorna tar inte så mycket plats. Du är ju själv smalare uppe vid huvet än vid armbågarna. Nya V70 är 3 cm bredare i armgågshöjd än den nuvarande modellen.

säger: Hej jag upplever att den nya instr.panelen inte är lika ergonomisk som den gamla Se S80

samma typ vad tycker du?

Robert Collin säger: Jag har aldrig varit imponerad av Volvos "flytande" mittkonsol. Den bara stjäl utrymme.

Kar säger: kommer köregenskaperna blir lik nya s80? För jag har hört att de delar fram till b-stolparna med varandra.

Robert Collin säger: Jo, Nya V70 blir precis lik nya S80. Men jag, och en del andra, gav S80 kiritik för buller och stötighet. volvos tekniker har jobbat hårt på att göra V70 lite mer komfortabel. bra!

Danne säger: Vad tror du nya V70 kommer att få för barnsjukdommar??

Robert Collin säger: Nya S80 hade ju massor, vilket ledde till att produktionen gick på kvartsfart i flera månader. Volvo själva hoppas förstås att barnsjukdomarna är avklarade nu, V70 är ju i princip samma bil.

säger: Hej vad tyckte du om den blå skissbilen som många verkar vara förtjusta i men

som endast var en skiss från en biltidning..

Robert Collin säger: vilken blå skissbil?

evolve säger: Hej! Jag undrar varför det knappt går att hitta bilder på nya v70 bakifrån? Är dem missnöjda med bakdelen? mvh

Robert Collin säger: Det finns massor av bilder bakifrån. Jag ska be webben att de lägger ut några till. Missnjda? Tja, kanske inte, men nog ser den annorlunda ut. (Kolla in Aftonbladet BIL på måndag, där ser du baken och en massa annat som inte ryms i chatten).

Moderator säger: Nu kommer sista frågan

Dr3am säger: Varför köpa volvo? När man köpa så mycket bättere bilar som tex: Audi bmw osv?

Robert Collin säger: Tja, ett skäl att inte köpa BMW är att de är bakhjulsdrivna och inte funkar särksilt bra i halka (läs det stora vintertestet i Aftonbladet Bil på måndag), och ett skäl att varken köpa BMW eller Audi är ju priset. Volvo ligger en bra bit under i pris. Dessutom är Volvo säkrare att krocka i, har det mycket bättre ordnat för ungarna där bak och ett mycket större och mer lättlastat bagagerum.

Jaha, slut på det roliga, tycker moderatorn. Då får vi väl ge oss.

Tack för i dag

Moderator säger: Tack Robert, och tack alla som var med och chattade på aftonbladet.se.

Aftonbladet.se