Etanol eller inte?

MOTOR
Foto: krister halvars

Straffa bort jeeparna

Nu när regeringen vill slopa tullavgifter på etanol för att kunna köpa billig etanol från Brasilien har man gett en tydlig signal. Om man tar bort tullavgiften kommer svensk etanolproduktion inte att löna sig, utan man kommer då förmodligen att tvingas lägga ner verksamheten. De styrande vet att etanolproduktion på de svenska breddgraderna är ohållbart, så detta blir ett smart sätt att få stopp på eländet – etanolbolagen kommer att lägga ner sig själva.Istället för att ge alla möjliga subventioner till ”miljöbilar” så borde man lägga en extra avgift på extremt bensinslukande bilar, som stadsjeepar, så får man med automatik bort sådana miljöbusar. Bilköpare räknar inte den mängd koldioxid de sprutar ut – de räknar pengar! Kämpa på!

Okända avgaser från etanol

Jag har länge sett med skepsis på att etanolen favoriseras politiskt. När den väl är i tanken är den förmodligen ett bättre alternativ än bensin, men hur tillverkas den? En annan liten fråga jag undrar över, har etanolbilarna blivit avgascertifierade för etanoldrift? Vad jag vet så har samtliga etanolbilar endast blivit certifierade för bensin av tillverkarna. Hur kan man köra lagligt på ett bränsle fordonet inte är avgasgodkänt för?

Uselt energiutbyte

Tillsammans med dr Robert Eklund på Mitthögskolan har jag jobbat med etanol-utvinning ur ved. Och det är ingen bra affär. För att erhålla 1 liter etanol fordras ca 5,5 kg ved. Bränslevärdet hos 5,5 kg ved ligger vid 24,7 kWh. En liter etanol har energivärdet 5,89 kWh. Bara en fjärdedel, alltså.

Vi behöver dig, Robert

Jag förstår att du får många ilskna brev, men det kan ju bero på att du går emot den stora skaran av folk som de lyckats lura med sitt etanolsnack. Men Sverige behöver sådana som du. Varför talas det till exempel aldrig om vilka skadliga avgaser etanolbilarna släpper ut? För att ingen vet? För att ingen har kollat?

Skitig etanoltillverkning

Till att börja med vill jag tacka dig för dina ärliga krönikor där du säger det som nästan alla tycker om hastigheter, etanol, säkerhet och om allt det andra du skrivit om under åren. Vad gäller etanolen har du helt rätt. Den etanol vi köper från Brasilien tillverkas i en skitig process som slukar fossilt bränsle. Och när koldioxidutsläppen från en E85-bil redovisas tar man bara med de 12 procenten fossil bensin som etanolen är utblandad med. Den olja som gått åt vid tillverkningen av etanolen glöms bort.

En elbil har en verkningsgrad på 90 procent, en hybrid som Prius 25, en bensinbil 15 och en diesel aningen mer. Men en etanolbil har knappt någon verkingsgrad alls?... Ändå tycker myndigheterna att den som kör en etanol-suv i 110 på motorvägen är en finare människa än den som kör lite för fort i en snål småbil. Tack än en gång för dina underbara krönikor!

Diesel är bäst!

Såg dig på tv, läste dig i Aftonbladet. Och du har helt rätt. Det bästa miljöalternativet i dag är dieseln, och med syntetiska dieselbränslen kan den fortsätta att vara bäst.

Du pratar i nattmössan

Såg dig i tv om miljöbilar. Vill bara berätta att du pratar i nattmössan om elhybridbilarna. I varje fall om Toyota Prius, när du hävdar att den drar lika mycket som en vanlig bil på landsvägskörning och att den bara fyller sin funktion i köerna i Tokyo. Vet inte var du har fått det ifrån. Antagligen från någon lobbyist på något konkurrentmärke, alternativt något oljebolag. Jag har kört Toyota Prius i två år i såväl stad som på motorväg, flera tusen mil. Den har aldrig dragit mer än 0,6 liter milen. Nästan alltid 0,5. Ett sådant totalt felaktigt påstående som du gjorde i tv kanske orsakade några 1000-tals ton extra koldioxidut-släpp, pga bortskrämda elhybridkunder.

Vad vet du, egentligen?

Vad har du för belägg för vedervärdiga arbetsförhållanden för plantagearbetarna i Brasilien? Har du själv sett det? Jag har många gånger sett den storskaliga produktionen på de enorma fälten, där lastbilar med upp till sju släpvagnar plockar upp sockerrören direkt på fälten. Var ligger det vedervärdiga i det? Som vanligt skall vi kritisera utvecklingsländerna, för vi är ju bäst.

SVAR: Ja, vad vet jag om etanolen, egentligen? Leif Petersson, som har bott och arbetat i Brasilien, har sett hur ”fint” etanolen produceras och han har sett stora fina lastbilar på ännu större och finare fält. Och hade han sett de fina banvallarna runt om i Sverige på 1960-talet, utan ett enda ogräs, hade han tyckt att de var lika fina. Utan att ha en aning om att de som sprutade ogräsmedlet Hormoslyr runt rälsen skulle dö i cancer tjugo år senare. Och vad vet vi om avgaserna från en etanolbil? Ingenting. Jag vet inte, och etanolvännerna har inte en aning. För ingen har kollat. Etanolbilarna certifieras mycket riktigt på bensin. Men man kan ju gissa att framförallt kallstarterna inte är roliga, när etanolen knappt orkar tända. Men jag vet att den som ifrågasätter det nya gudomliga bränslet blir stenad. Sån är religionen. Och har alltid varit.