Komfortabla Kia Carnival

1 av 4
MOTOR

Kia är ett bilföretag på gång med stort G.

Förutom uppmärksammade Golfmodellen Ceéd som vi testar snart genomgår övriga modellprogrammet en föryngringskur.

Carnival är en familjebuss för sju personer i samma storleksklass som Renault Espace och Chrysler Voyager. Nya, ansiktslyftna Carnival är dock kortare än tidigare, men både bredare och högre.

Precis som förr kan Carnival-köparna välja mellan en V6 bensinmotor eller en 2,9-liters dieselfyra. Vi testar dieseln med femstegad automatlåda.

Om det är körglädje i stil med Ford S-Max som du vill åt så glöm Kia. Carnival fokuserar istället helt på mjuk komfort.

Mindre bekväm körställning

Alla stolarna är mjuka, rejäla och riktigt bekväma. Eljusteringen är bra och är en direkt kopia av Mercedes dito (knapparna sitter lättåtkomliga på dörrpanelen). Tyvärr är körställningen väldigt mycket buss och inte så bekväm.

Andra sätesraden är riktigt rymlig och bredden räcker bra för tre personer. Även tredje radens två stolar är fullstora och lika bekväma. Men rymden för passagerarna går ut över bagageutrymmet. Med alla stolar i bilen är bagagevolymen bland de allra säms-ta i klassen. Stolarna går inte heller att fälla ner i golvet, utan måste lyftas ur.

Säkerhetsmässigt har Carnival inget extra men det som bör finnas finns också. Bilen är rejält tung (2,1 ton) och har aktiva nackskydd men inte strålkastarspolning.

Trots lågt pris, 269 900 kronor för en diesel med manuell växellåda är standardutrustningen mycket bra. Totalekonomin blir ändå inte så bra då partikelfilter saknas och skatterabatten därmed uteblir.

Carnival är ett mysig komfortval för familjebusspekulanten.

Kia Carnival 2,9 CRDi