Glidaren – nya TT Roadster

MOTOR

Audi TT Roadster är en riktig läckerbit.

Välisolerat tygtak och Audis kvalitetskänsla borgar för en fullträff.

Tygsufflett kanske inte är lika nydanande som plåtcab, men det finns fördelar. Tygtak är lättare, det går supersnabbt att cabba ner (bara 12 sekunder) och suffletten kan manövreras i farter upp till 50 km/tim.

Två motorer finns att välja på. V6 3,2 med 250 hk och fyrcylindriga 2,0 TFSI med 200 turbohästar. På 3,2 är elektriskt fällbart tak standard. Till 2,0 TFSI kostar det 10 000 kronor extra. Förutom lyxen att slippa fälla manuellt får man också ett extra lager isolering.

Mer glid än buskörning

I höstas testade vi TT Coupé med 3,2 V6 och njöt av motorljudet. I Roadster kan man njuta ännu mer av motorn. V6-modellen är tyngre och det inverkar på köregenskaperna. Å ena sidan det fina motorljudet och fyrhjulsdriften med fint grepp. Å andra sidan tyngden och därmed inte så sportiga vägegenskaper, mer glida och njuta än busköra.

Dörrarna låter ihåliga

Lilla motorn är mer körglad.

Kul motorljud i den också, men inte lika mulligt. Bilen väger 175 kilo mindre och lättare innebär klart roligare köregenskaper. Prestanda skiljer bara marginellt mellan modellerna.

Audis kvalitetskänsla är lika fin som förut. Men undantag finns, exempelvis låter det väldigt ihåligt när man stänger dörrarna. Klonk!

Som tillval finns elektriskt uppfällbar vindavvisare. Skyddet kommer upp bakom störtbågarna och är värt att satsa på. Det kan även vara värt att slanta upp för det TT Roadster-unika tillbehöret skidsäck där man får plats med 190 cm långa föremål.

Perfekt bil för en kombinerad sol- och vintersemester.

Audi TT Roadster 3,2 quattro

Martin Ström