Golfracer med spansk krydda

1 av 2
Racestolar och raceinspirerad interiör.
MOTOR

Det finns två prestandaversioner av Seat Leon.

Leon FR och Leon Cupra.

Vi kör Cupra som är den mest hetlevrade versionen. Den har racestolar som både är bekväma och ger gott sidostöd. Utsidan kännetecknas av ett hungrigt luftintag i fronten och bilen ser snabb ut.

Motorn, 2,0 TFSI, härstammar från Volkswagen. Den sitter bland annat i TT Roadster, Golf GTI och Skoda Octavia RS. Men i Leon Cupra har den fått ytterligare 40 hästkrafter.

240 hästar och 300 Nm sätter duktig fart på bilen. När man ska gasa ut ur en kurva är det busenkelt att spinna loss. Men ofta griper antispinnsystemet in och man förlorar lite acceleration. Styrningen är reaktionssnabb och exakt, nästan lika bra som Golf GTI.

Golfen kostar 254?700 kronor, Seat vill ha 242 500 för Leon Cupra. Många andra konkurrenter är dyrare. Totalt är Leon Cupra definitivt med i toppen i GTI-klassen.

Seat Leon Cupra

Martin Ström