Nybakade V50 ska locka unga köpare

– kan bli Sveriges mest sålda bilmodell

MOTOR

Så här ser den ut - bilen som kan bli Sveriges mest sålda.

Volvo V50 är den första kombin på den nya plattform som Ford, Mazda och Volvo utvecklat tillsammans.

V50 är den första kombin på den nya plattform som Ford, Mazda och Volvo utvecklat tillsammans. Ford var först med familjebussbetonade Focus C-max, sen kom Mazda med halvkombin Mazda 3 och Volvo med fyrdörrassedanen S40.

Byggbitarna i meccanolådan ska användas till ytterligare ett tiotal helt skilda modellvarianter från de tre tillverkarna.

Många skillnader

Även om grundstrukturen är identisk finns det många skillnader mellan bilarna. Ford och Mazda prioriterar köregenskaper och pris, Volvo krocksäkerhet och design.

Därför är bottenplattan i Ford och Mazda identiska medan Volvo satsat mycket pengar på tjockare plåt och mer avancerad krockstruktur fram. Volvo har fem centimeter kortare överhäng fram och en mer rundad framdel för att skapa mer kompakt och sportig utstrålning.

När det gäller chassikomponenterna skiljer det mellan alla tre. Volvo vill ha en platt gång där bilen inte kränger för mycket i kurvorna. Ford och Mazda vill att bilen ska kränga till direkt man svänger med ratten för att få känslan av sportighet.

Volvo har också ställt in köregenskaperna för att få fram det där grundtrygga beteendet som vi är vana med från Torslanda. Både Ford och Mazda är körglatt överstyrda, och baken kan komma farande i tid och otid. Volvon däremot har gjort en typiskt svensk lagom-kompromiss där styrningen har kvar skärpan men där bilen är grundtryggt understyrd.

För fritidsmänniskan

Även invändigt märks säkerhetstänkandet. Takstolpen i mitten är betydligt kraftigare än hos Ford och Mazda och för första gången har Volvo en passagerarkrockkudde som kan kopplas ur med nyckel. Bältespåminnare bak är Volvo först med.

Men samtidigt som Volvo står för säkerhet gäller det alltså att hitta nya unga köpare som kanske prioriterar flärd lika mycket eller mer.

Därför blev V50 ingen laståsna utan mer en så kallad livsstilskombi, en bil som talar om att "jag har fritidsintressen och tar gärna med familjen ut på landet men jag brukar varken flytta själv eller köra till grovsoptippen".

V50 är betydligt rymligare för passagerarna än V40 men bagaget är ungefär lika stort. Det är framförallt i baksätet som utrymmet ökat rejält.

Bagaget är enligt Volvos egna siffror i det närmaste lika stort som i nuvarande V40, men man undrar om inte de gamla sifforna var en glädjekalkyl. Nog ser det större ut i V50, och framförallt bättre organiserat. Lasttröskeln från V40 är borta (den var för övrigt inte där för att styva upp bilen utan för att man ska kunna använda samma bakre stötfångare som i S40). Dessutom är det plana sidor och ett plant golv när ryggstödet fälls fram.

Infällt i golvet finns en hållare för matkassarna (extrautrustning) och under det rejäla golvet ett litet nödreservhjul.

Aj, snygga konsolen gör ont

Den som vill kan beställa Volvon med så kallat nyckellöst system, en kontokortstor identifikation i fickan är allt som behövs för att låsa upp bilen och starta motorn.

Annars är den stora innovationen i S40 och V50 den lövtunna plastbit som löper från instrumentbrädan ner mot växelspaken. Volvos formgivare är extremt stolta. Men ett högerben mot konsolen under tuff körning på krokig och skumpig väg kan bli nog så plågsamt.

Motorerna börjar med fyra cylindrar, 1,6 liter/100 hästkrafter (Fordmotor som redan sitter i bl a Focus) och sträcker sig till fem cylindrar, 2,4 liter/220 hk (tillverkad i Skövde).

Dieselarna är konstruerade av franska PSA, Peugeot och Citroën. Den kraftfulla 1,9-litersmotorn på 136 hk är en modifierad variant av den motor som redan används av fransmännen.

Fakta alla 8 versionerna

Fler artiklar

Robert Collin