"Välj rätt däck - och håll ordentligt avstånd"

Robert Collins bästa tips för säker vinterkörning

Foto: Gunnar Seijbold
MOTOR

Byt ut gamla däck - och tänk på att fel vinterdäck kan vara livsfarligt.

Vissa nya vinterdäck borde till och med vara förbjudna, menar Robert Collin.

Hans viktigaste råd är - håll avståndet.

Får bilen sladd är det “bromsa och styr” som gäller.

– Håll avståndet. Det är alltid första regeln. När bilen framför bromsar är han på asfalt och du på is. Och har man inte avstånd så sitter man där i baken på bilen framför, säger Robert Collin.

Regel nummer två är “var förutseende”.

– Titta långt fram så du inte överraskas av en situation.

Om däcken tappar greppet är det regel nummer tre som gäller:

– Bromsa och styr. Det gamla “koppla ur och styr”, som alla över 40 lärt sig, gäller inte längre med låsningsfria bromsar. Och har man antisladdsystem blir det ännu bättre.

Byt ut gamla däck

Bra vinterdäck är en förutsättning för säker vinterkörning.

Gamla däck blir stenhårda - och gammalt betyder äldre än fem år.

Nya däck ska på så snart som möjligt eftersom de måste köras in - helst på torrt väglag.

Dubbdäck behöver rulla 50 mil för att sätta dubben.

Dubbfria nya däck behöver dubbelt så många mil för att bli av med den feta hinna som täcker däcken och kan bli rena såpan på is.

FAKTA

Öka säkerheten

Det enkla är oftast det bästa. Och på vintern är enklaste tipset att ta det lugnt. Räkna med att allt tar längre tid och att du måste köra långsammare.

Om du har en ny bil är den förhoppningsvis utrustad med antisladdsystem. Om inte, se till att din nästa nya bil har det! Om alla bilar i Sverige hade antisladdsystem skulle hälften av alla olyckor vid halt underlag undvikas.

Oavsett om du har detta säkerhetssystem eller inte bör du lära dig att tolka vintervägen. Var extra uppmärksam här:

På broar och viadukter bör man alltid ta det lugnt. Vägbanan kyls från två håll, under- och ovanifrån, och därför ökar halkrisken markant.

Skuggiga vägavsnitt håller lägre temperatur och kan överraska med halka.

0-gradigt är väl lugnt? Nej, vägbanan är ofta kallare än luften och kan således frysa till innan bilens termometer visar minusgrader.

Regnet fryser på rutan och det skvätter inte längre från däcken på bilen framför, då ska du se upp.

På blåsiga platser ökar halkrisken då vind och snö polerar vägbanan. Även på vägar som går utmed sjöar och hav bör man ta det lugnt.