Bästa Saaben på 25 år

Därför blir 9-4X en succé

GM.s stolta chefer - Europachefen Carl Peter Forsberg och Saabs vd Jan Ålke Jonsson - presenterade Saabs nya SUV på bilmässan i Detroit.
Foto: lennart petersson
GM.s stolta chefer - Europachefen Carl Peter Forsberg och Saabs vd Jan Ålke Jonsson - presenterade Saabs nya SUV på bilmässan i Detroit.
MOTOR

DETROIT. En uppkäftig front. Stram sparsmakad design både utanpå och inuti. Världsledande fyrhjulsdrift och etanolmotorer.

Nya jeepen 9-4X från Saab blir en succé!

Minst fyra plus.

Och för Saab ser det bättre ut än på väldigt, väldigt länge.

Saaben är i samma storleksklass som Volvos kommande XC?60, och är en liten bil i USA. En storlek som folk väljer när bensinen börjar bli dyr även i USA.

Formgivningen är inspirerad av konceptbilen Aero X, men betydligt mer återhållsam, nästan konservativ.

Utan utsmyckningar

Fronten är kanske starkast och mycket Saabtypisk.

I övrigt är karossens former rena och sparsmakade och helt utan utsmyckningar.

Invändigt är det ett helt nytt och modernt formspråk och instrumentpanelen har en yta i akrylplast, men om den kommer i produktion är inte säkert.

Den röda lysande linjen baktill blir i alla fall kvar och kommer på alla kommande Saab-modeller.

Konceptbilens etanolmotor på 300 hk är bara en showmotor. De riktiga bilarna får fyr- och sexcylindriga motorer för etanol eller diesel.

Börjar säljas 2009

9-4X är det bästa som Saab visat sen 9000-modellen, och det var för 25 år sedan.

Den nya Saaben börjar säljas i oktober nästa år.

FAKTA

Saab 9-4X

Motor: 4-cyl etanolmotor, 300 hk.

Acceleration 0–100 km/tim: 8 s.

Toppfart: 235 km/tim.

Förbrukning: 1,05 liter/mil (med bensin).

CO2: 251 g/km.

Längd/bredd/höjd: 478/208/168 cm, vikt drygt 2?000 kg.

Övrigt: Saab 9-4X ska vara bra i terrängen också. Markfrigången är drygt 20 cm och fyrhjulsdriften från Haldex ser till att alla fyra hjulen driver. 21-tumshjulen är för stora för produktionsbilen, men inte mycket. Det blir 18-tummare som standard och 20 för den som vill.