Lyx-Mercan får en "facelift"

CLS piffas upp efter fyra år

1 av 6 | Foto: MERCEDES
MOTOR

Efter fyra år väljer Mercedes att piffa upp sin fyradörrars-lyxcoupé CLS. Formgivningen känns fortfarande nyskapande men med små ingrepp ska modellen förbli fräsch några år till.

Det är detaljerna det hänger på. För inte är det några större ingrepp som görs - förmodligen är det bara de mest entusiastiska som kommer att märka den uppenbara skillnaden. Grillen får två horisontella flänsar i stället för fyra, sidospeglarna görs cirka 30 procent större och de inbyggda körriktingsvisarna blir mer pilformade.

Samma form går igen i bilens bakre körriktningsvisare som får dioder som ljuskälla. Även den bakre stötfångaren får en annorlunda form och avgasrören blir trapetsoida.

Interiören har förnyats med en tre-ekrad läderklädd ratt och panelerna i trä är nu gjorda i valnöt. Givetvis finns stolarna att få med både minnen, multikonturfunktion med adaptiva sidostöd som "kramar om" när det blir slingrigt eller börjar gå undan.

Multimediaanläggingen har uppgraderats rejält, nu har den knappsats för telefonnummer och radiofrekvenser, dvd-spelare som också fungerar som cd med möjlighet att spela mp3-filer och trådlös koppling av headset via Bluetooth.

Audio 20- och Audio 50-ljudsystemen kan fås med en 5-tumsskärm, den större högupplösta 6,5-tumsskärmen får man om man väljer COMAND Aps med röststyrning. Men smakar det så kostar det. Med tillvalen blir även den billigaste CLS:en bil för närmare miljonen.

På motorsidan finns en nyhet i CLS-programmet för just "budgetmodellen" CLS 280 - en V6-bensinmotor på tre liter som ger 231 hästar och 300 Nm i vridmoment. 0 till 100 lär gå på 7,7 sekunder och topphastigheten ligger runt 245 km/h. Törsten landar på en hårsmån från 10 liter på 100 km.

Den större direktinsprutade V6:an på 292 hästar finns kvar i CLS 350 CGI och V8:an på 5,5 liter med 388 hästar finns i CLS 500. Den som föredrar diesel väljer CLS 320 CDI med en 224-hästars V6:a med ett enastående vrid på 540 Nm. Dieselns törst är inte direkt avskräckande med tanke på den stora och 1700 kilo tunga bilen – på 100 km sörplar den i sig 7,6 till 8,1 liter om man får tro tillverkaren.

Om inte Mercedes-stjärnan i sig ger status nog kan den garneras med bokstäverna AMG. Toppmodellen i CLS-serien heter 63 AMG. Med sina 514 hästar sparkande i V8:an drar den från de övriga modellerna med flera sekunder – 0 till 100 går på 4,5 sekunder. Mätaren stannar vid 250.

Den nya AMG:n skiljer sig från sina långsammare syskon med den svarta grillen, de nya 19-tumshjulen på tre-ekrade fälgar, fetare kjolar fram och bak samt de fyra, parvis placerade ovala och kromade avgasrören. Grundpriset för bilen landar på ca 998 600 kr. Kryssar du för den lyxigaste lull-lullen innan du lämnar beställningssedeln till handlaren så är du utan större ansträngning uppe 1,2 miljoner kronor.

Alla bilar i CLS-serien kan fås med den sjustegade 7G-TRONIC-automatlådan. Tar resan upp till 100 km/h alldeles för lång tid – välj paddlar att växla med och du kapar 0,2 sekunder av färden!

De förnyade Mercedes CLS-bilarna kommer att finnas hos en handlare nära dig från mars 2008.